آفتاب

توصیه‌های «روحانی‌نژاد» برای ایام محرم

توصیه‌های «روحانی‌نژاد» برای ایام محرم

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تبیین گفتمان‌های امام و رهبری و موضوعاتی چون سبک زندگی و حوزه عفاف و حجاب، بحث توافق هسته‌ای و همچنین اقتصاد مقاومتی در ایام محرم مورد توجه مبلغین قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین روحانی‌نژاد در نشست خبری به مناسبت آغاز ماه محرم با بیان این‌که «برای اینکه بتوانیم ایام محرم را در سراسر کشور به نحو شایسته برگزار کنیم سازمان تبلیغات اقدام به برنامه ریزی‌هایی کرده است» گفت: ستاد سازماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1386 جهت ساماندهی به مناسبت‌های مذهبی تأسیس شد و سازمان تبلیغات نیز موظف شد این ستاد را تشکیل دهد.

وی با اشاره به این‌که «این ستاد در تمامی شهرستان‌های کشور فعال است» اظهار کرد: در مراکز استان‌ها ستاد شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی همایش‌هایی را برگزار کرد که اعضای این ستاد و مسئولین مختلف در آن حضور داشتند و کارکردهای ستاد مورد بررسی قرار گرفت. خوشبختانه مجموعه‌ ستادهای شئون با حضور همه دستگاه‌های فرهنگی و سازمان‌های مردم‌نهاد با قوت در سراسر کشور فعال هستند و مصوبات خود را متناسب با شهرها دارند. همچنین ستاد مرکزی در سطح ملی نیز فعال است.

به گزارش ایسنا، روحانی‌نژاد با بیان این‌که «این ستاد بیانیه‌ای صادر کرده است تا مجموعه هیئات مذهبی بتوانند راهکارها و راهبردهای این بیانیه را اجرا کنند» افزود: شعار امسال ما "همدلی با حسین (ع) و همزبانی با زینب (س)" است که مجموعه فعالیت‌های محرم با این شعار کار خود را شروع خواهند کرد.

وی با اشاره به این‌که «جهت توجیه هیئات مذهبی،‌ مداحان و مبلغین بیش از 1000 همایش نصف روزه برگزار شده و می‌شود» گفت: در آستانه ماه محرم در این همایش‌ها اولویت‌های لازم در حوزه فرهنگ و تبلیغ بیان شده‌ است. این همایش‌ها فرصتی ایجاد کرده تا نیروها و نهادها اعم از نیروی انتظامی، نیروهای آتش‌نشانی و... در این همایش‌هاحضور پیدا کنند. خوشبختانه بخشی از این همایش‌ها برگزار شده و بخش دیگر نیز در طی این روزها برگزار خواهد شد. 420 دفتر سازمان تبلیغات در سراسر کشور این همایش‌ها را برگزار می‌کنند.

روحانی‌نژاد با بیان این‌که «منشور اخلاقی هیئات مذهبی را به مراکز مختلف سازمان تبلیغات در سراسر کشور فرستاده‌ایم» خاطرنشان کرد: این منشور اخلاقی به مسئولین هیئات مذهبی ابلاغ خواهد شد و آنها این منشور را امضا خواهند کرد. در سراسر کشور 91 هزار هیئت مذهبی داریم که از سازمان تبلیغات مجوز گرفته‌اند و این هیئات در ماه محرم و صفر فعال هستند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: از جمله رویکردهای این هیئات مذهبی این است که با محوریت مساجد فعالیت خود را انجام دهند و برنامه‌های قرآنی و اقامه نماز جماعت جزو برنامه‌های آنها باشد. مبلغین دینی نیز در این هیئات به تبلیغ خواهند پرداخت.

روحانی‌نژاد با اشاره به این‌که «توصیه‌هایی را برای ایام ماه محرم به هیئات و دیگر مجالس مذهبی داریم» افزود: ما توصیه می‌کنیم که هر کجا به مبلغ دینی نیاز دارند به مراکز سازمان تبلیغات مراجعه کنند. چند مسأله نیز جزو اولویت‌های تبلیغی ماست. ما بیش از 50 هزار نفر را ساماندهی کرده‌ایم که در مناطق شهری و روستایی به تبلیغ خواهند پرداخت. برخی از این مبلغ‌ها ممکن است چند منطقه را تحت پوشش قرار دهند.

وی در ادامه گفت: تبیین گفتمان‌های امام و رهبری و موضوعاتی چون سبک زندگی و حوزه عفاف و حجاب، بحث توافق هسته‌ای و همچنین اقتصاد مقاومتی از جمله مواردی است که مورد توجه مبلغین قرار خواهد گرفت. با توجه به صحبت‌های آقا پس از توافق هسته‌ای مبنی بر نفوذ دشمن مبلغین در این موضوع نیز به تبلیغ خواهند پرداخت. کتاب‌ها و جزواتی که برای تغذیه مبلغین مدنظر بوده در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. همچنین کتاب‌هایی از اشعار به زبان فارسی، عربی و آذری در اختیار مداحان قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات با بیان این‌که «تعدادی از هیئات مذهبی در سراسر کشور هستند که شاخص هستند و جمعیت زیادی در آنها حضور پیدا می‌کنند» افزود: آنها هم ویژه‌برنامه‌هایی را در اختیار دارند که انجام خواهد شد. ما توصیه می‌کنیم در آپارتمان‌ها نیز مجالس مذهبی برپا شود و اگر به مداح یا مبلغ نیاز داشتند به سازمان تبلیغات رجوع کنند تا فضای کشور را در این ایام حسینی کنیم.

وی با اشاره به برخی دیگر از مسائل مورد نظر در ستاد شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی، گفت: باید تلاش کنیم که محتوابخشی و غنابخشی در مجالس را داشته باشیم. خرافات و موهومات اگر احیاناً در مراسم مذهبی ما نفوذ کرده باید برطرف شوند. در بحث قمه‌زنی نیز با توجه به این‌که فتوا به حرام بودن آن است توصیه می‌کنیم که برخی افراد که قصد دارند قمه زنی کنند این کار را انجام ندهند. همچنین نباید در این ایام مزاحمت‌هایی برای مردم به وجود آید و هیئات به اطلاعیه‌های ناجا در این زمینه توجه کنند تا سهولت رفت و آمد مردم رعایت شود و مزاحمتی برای آنها ایجاد نشود.

وی تأکید کرد: ما از آقایان، خانم‌ها و جوانان توقع داریم که در حواشی مراسم حضورشان در شأن امام حسین (ع) باشد. همچنین توصیه می‌کنیم که در شهرهای مختلف اگر هیأت‌ها به برگزاری برنامه به صورت متمرکز علاقه‌مند هستند تنها یک بار این کار انجام شود و اینطور نباشد که همه مراسم را در یک نقطه برگزار کنیم.

به گزارش ایسنا،‌ روحانی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فاجعه منا و با بیان این‌که «عربستان می‌خواست جنازه‌ها را به کشورها تحویل ندهد و آمار را به صورت نادرست اعلام کند» افزود: خوشبختانه با هوشمندی رهبری تلاش آنها بی‌ثمر ماند. این موضوع فرصتی را ایجاد کرد تا برای مردم واقعیت وهابیت و رژیم‌های ظالم را تبیین کنیم. ما همچنین تشیع لندنی را باید برای مردم تبیین کنیم. همانگونه که گروه‌های تکفیری برای جامعه مضر است شبکه‌های تشیع لندنی هم مضر هستند. اینها می‌خواهند با توهین به احساسات و مقدسات مذهبی مردم را تحریک کنند تا اقداماتی در بین اهل تسنن و تشیع انجام دهند.

روحانی‌نژاد در پایان اظهار کرد: از رسانه‌ها می‌خواهیم که بیانیه و منشور اخلاقی و اقداماتی که جهت بهینه برگزار شدن ایام محرم در نظر گرفته شده را اطلاع‌رسانی کنند. امیدواریم با شور،‌ شعور و عقلانیت عبرت‌ها و درس‌های عاشورا را به خوبی برای مردم تبیین کنیم.

انتهای پیام

کد N987516

وبگردی