آفتاب
پورابراهیمی تشریح کرد

تاثیرات برجام در اصلاح ساختار اقتصادی کشور

تاثیرات برجام در اصلاح ساختار اقتصادی کشور

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم تاثیر اجرای برجام در حوزه اقتصادی را مثبت دانست و تاکید کرد: البته تا مادامی که ساختار اقتصادی و مدیریتی کشور اصلاح نشود به هیچ وجه نمی توان انتظار حل مشکلات و چالش های اقتصادی را داشت.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: تنها راه علاج اقتصاد کشور اصلاح ساختارهای معیوب داخلی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس مهمترین اثر اجرای برجام را رفع موانع بین‌المللی برای بهبود تبادلات بانکی و اقتصادی دانست و افزود: با رفع تحریم های اقتصادی شرایط کشور به قبل از سال 1391 برمی گردد که سال رشد اقتصادی بود اما طی همان سالها نیز به دلیل چالش‌های ساختاری و مدیریتی گرفتاری‌های زیادی داشتیم.

وی تاکید کرد: علامت و پیام برجام کاملا مثبت است اما این مسأله به مفهوم تحول در ساختار و بنیادهای اقتصادی نیست. کارگزاران نظام در همه سطوح باید از فرصت خوبی که در پی اجرای برجام و لغو تحریم های پیش روی ایران گشوده می‌شود در بالاترین سطح استفاده کنند و رویکرد تحرک اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی را محقق کنند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با کالبد شکافی بخشی از نقاط ضعف اقتصاد کشور گفت: اصلی ترین عامل حضور ایران در مذاکرات هسته‌ای لغو تحریم ها بود. چرا گرفتار تحریم شدیم؟ چون در اقتصاد نقاط ضعف بسیاری داریم که در آمدهای نفتی و تن‌پروری نظام مدیریتی و اجرایی کشور در راس این ضعف‌هاست. همین عامل باعث شد بازار گردانان بین‌المللی، قیمت نفت را کاهش دادند و بدین ترتیب درآمدهای نفتی کشور را به شدت کاهش دادند و بودجه عمومی کشور را دچار کسری کردند.

پورابراهیمی افزود:‌ یکی از موارد مورد مذاکره رفع تحریم نفتی است اما مدیران اقتصادی نباید از یاد ببرند که تجربه شکست خورده گذشته را نباید مجددا تجربه کنند اثر درآمدهای نفتی در اقتصاد کشور باید به نازل ترین مرتبه برسد. اگر این چنین شد آنگاه می توان گفت که از ظرفیت برجام در بهترین شکل ممکن استفاده کرده‌ایم.

به اعتقاد نماینده مردم کرمان و راور، اقتصاد ایران نیازمند بازنگری جدی در ساختار درونی است؛ در نامه چهار وزیر نیز اولین و مهمترین چالش اقتصادی کشور، « نیاز به اصلاح ساختار اقتصاد» ذکر شده است. هنر سیاستمداران و کارگزاران نظام باید این باشد که نگاه مثبت ناشی از برجام را به عنون عقبه اقتصاد مبنا قرار دهند و با شتاب به سمت معیارها و مبانی اصلاح ساختار اقتصادی حرکت کنند.

وی تاکید کرد:‌ حتما باید از ظرفیت‌های برجام استفاده کرد تا رویکرد جدید اقتصادی مانع از تجربه مجدد شکست گذشته باشد.

انتهای پیام

کد N987514

وبگردی