آفتاب
میرگلوبیات:

طرح جامع جمعیت به زودی وارد صحن علنی مجلس می‌شود

طرح جامع جمعیت به زودی وارد صحن علنی مجلس می‌شود

نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت با اشاره به طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده نیز گفت: این طرح در 50 ماده با تشکیل کمیته‌ای مشترک بین سه کمیسیون مجلس و با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی و تاثیر‌گذار بررسی و به زودی وارد صحن علنی مجلس می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، شهلا میرگلوبیات در همایش سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک به منظور ارتقای نرخ باروری کلی در ساوه با بیان اینکه جمعیت یک مقوله بنیادین است، افزود: بسیاری از دولت‌ها برای کنترل جمعیت همه‌ساله برنامه‌های جدی را در دستور کار دارند.

وی با اشاره به سابقه رشد جمعیتی در ایران از سال 1330 به بعد اظهار کرد: در این مدت یک بار در سال 1346 شاهد رشد جمعیتی به دلیل عدم توازن نرخ جمعیت بودیم و یک بار هم در سال 1368 به دلیل نیاز به تراکم بعد از جنگ تحمیلی رشد جمعیتی را در کشور نظاره‌گر بودیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های بین 1372 تا 1390 شاهد کاهش نرخ جمعیت در کشور بودیم، اضافه کرد: برای کنترل جمعیت باید هر پنج سال یک بار نرخ باروری در کشور مورد بازنگری قرار گیرد.

میرگلوبیات با بیان اینکه نرخ باروری در ایران در سال 90 به 1.8 کاهش یافت، افزود: در این سال‌ها سطح جایگزینی باروری از یک نسل به نسل بعدی کاهش یافت.

وی با بیان اینکه به طور میانگین نرخ باروری را 2.1 در نظر می‌گیرند، گفت: اگر این سطح جایگزینی کاهش یابد در واقع شاخص جمعیتی کاهش یافته است و ما در سال 1390 جمعیتی زیر حد جایگزینی داشتیم.

به گفته وی، در صورت تداوم این موضوع تا سال 1415 این میزان به صفر خواهد رسید و حد جایگزینی رشد منفی خواهد داشت و ساختار جمعیتی در 20 سال آینده به سمت سالمندی حرکت می‌کند که یک تهدید است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اعمال سیاست‌های تشویقی برای رشد نرخ باروری در کشور تصریح کرد: برنامه‌ریزی مناسب برای جمعیت جوان کشور یک سیاست مهم در راستای تشویق مردم به افزایش جمعیت است.

وی بیان کرد: برطرف کردن مشکل اشتغال، بهبود معیشت، ارتقای برنامه‌های فرهنگی و آمایش سرزمینی در حوزه افزایش نرخ جمعیت بسیار موثر است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش کمی جمعیت هدف نیست، افزود: مهمترین مسئله در افزایش نرخ باروری افزایش کیفی جمعیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اقتدار، قدرت و نشاط کشور بستگی به میزان برخورداری آن از جمعیت جوان دارد، تصریح کرد: در تمام کشورهای توسعه‌یافته افزایش جمعیت براساس یک کار تیمی و گروهی و یک اقدام فرابخشی مورد توجه قرار می‌گیرد تا همواره نیروی جوان آن حفظ شود و شرایط لازم برای رشد جسمی و روحی فرزندان فراهم شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت در ادامه با اشاره به طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده نیز گفت: این طرح در 50 ماده با تشکیل کمیته‌ای مشترک بین سه کمیسیون مجلس و با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی و تاثیر‌گذار بررسی و بزودی وارد صحن علنی مجلس می شود.

وی بیان کرد: چون این طرح زمان‌بر بوده و نتیجه‌گیری از آن طولانی خواهد شد، لذا یک طرح کوتاه مدت را مجلس عملیاتی کرد و آن طرح افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه و نیز برداشتن محدودیت بیمه فرزند چهارم بود.

وی افزود: این طرح هم‌اکنون در مجموعه‌های خدماتی بیمه‌ای در حال اجراست، اما در سازمان تامین اجتماعی به دلیل محدودیت منابع مالی متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است که امیدواریم زمینه اجرای آن فراهم شود.

به گفته وی، در اجرای طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده هدف مجلس رسیدن به نرخ باروری 2.5 درصد و رشد کیفی جمعیت تا سال 1404 است که نقش دستگاه‌های دولتی نیز در آن مشخص شده است.

وی افزود: تدوین سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، انتقال ژن نخبگی در فرایند بین نسلی کشور، باروری مطلوب، سن مناسب باروری، فاصله کوتاه بین سن تولد و سبک زندگی ایرانی اسلامی از جمله مواردی است که در این طرح پیش بینی شده و امیدواریم با برنامه ریزی مناسب زمینه اجرای آن را به خوبی فراهم کنیم.

میرگلوبیات همچنین کنترل طلاق را از دیگر مسایلی دانست که در افزایش جمعیت موثر است و افزود: بر اساس آمار وزارت کشور در سال جاری نرخ طلاق نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش یافته است و به طور میانگین از هر سه ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق می شود.

انتهای پیام

کد N987475

وبگردی