آفتاب

واکنش وزارت خارجه آمریکا به آزمایش موفقیت‌آمیز موشک عماد

واکنش وزارت خارجه آمریکا به آزمایش موفقیت‌آمیز موشک عماد

علیرغم تاکید همیشگی مقامات ایرانی مبنی بر اینکه توسعه موشک‌های بالستیک تنها برای اهداف دفاعی است، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که اگر آزمایش موشک عماد بر خلاف قعطنامه‌های سازمان ملل باشد، این کشور اقدامات مناسب را اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به آزمایش موفقیت آمیز موشک دوربرد زمین به زمین عماد واکنش نشان داد و گفت:‌ اگر این آزمایشات نقض قطعنامه‌های شورای امنیت باشد اقدامات مناسب را در سازمان ملل اتخاذ خواهد کرد.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی ایران روز یکشنبه از پرتاب آزمایشی موفقیت آمیز موشک بالستیک عماد خبر داد و گفت که این موشک بومی توسط کارشناسان ایرانی طراحی و ساخته شده است.

جان کربی در ادامه گفت:‌ ما هم‌چنان به توانایی‌مان برای دفاع از خود و متحدان‌مان در منطقه اطمینان داریم و به همکاری با متحدان منطقه‌ای‌مان برای افزایش ظرفیت‌های آنها برای مقابله با هر تهدیدی از سوی ایران ادامه می‌دهیم.

ایران می‌گوید در حال حاضر موشک‌های زمین به زمینی در اختیار دارد که می‌تواند اراضی اشغالی و پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد.

به گزارش ایسنا، وزیر دفاع ایران ضمن اعلام خبر آزمایش موفقیت آمیز موشک عماد گفت که این کشور برای تقویت قدرت دفاعی یا ظرفیت موشکی‌اش به اجازه هیچکس نیاز ندارد و ایران قاطعانه برنامه دفاعی خود به ویژه در حوزه موشک را دنبال خواهد کرد.

وی درباره‌ی جزییات این آزمایش و برد موشک عماد و صحبتی نکرد اما کارشناسان نظامی پیش از این برآورد کرده‌اند که این موشک زمین به زمین دارای برد یک هزار و 700 کیلومتری است که قابلیت حمل 750 کیلوگرم بار را دارد.

اوزی اوربین، یک کارشناس اسراییلی در گفت و گو با خبرگزاری رویترز این موشک را یک جهش در زمینه دقت توصیف کرد که دارای سیستم کنترل و هدایت است.

ایران اعلام کرده است، موشک عماد تا زمان اصابت به هدف قابل کنترل است. بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی روز یک‌شنبه با اعلام این خبر گزارش دادند: ایران در حالی این موشک را آزمایش کرده است که انتظار می‌رفت توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی با گروه 1+5 محدودیت‌هایی را در برنامه موشکی ایران ایجاد کند.

تهران همواره اعلام کرده است، موشک‌های این کشور هرگز حامل کلاهک هسته‌ای نخواهند بود، زیرا ایران هیچ برنامه‌ای برای تولید تسلیحات هسته‌ای ندارد.

انتهای پیام
کد N987426

وبگردی