آفتاب

سازمان ملل: حملات طالبان در افغانستان به بالاترین حد از 2001 رسیده است

سازمان ملل: حملات طالبان در افغانستان به بالاترین حد از 2001 رسیده است

براساس داده های سازمان ملل و مصاحبه های صورت گرفته از مقام های محلی در منطقه مشخص شد که اقدامات شبه نظامی‌گری طالبان در افغانستان از 2001 به بالاترین حد خود رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، هیات کمک رسان سازمان ملل در افغانستان در دو هفته گذشته چهار دفتر از 13 دفتر ولایتی خود را در سراسر این کشور تخلیه کرده است که بیشترین تعداد به دلیل مسائل امنیتی محسوب می شود.

براساس داده‌های موجود در سپتامبر 2015 و حتی پیش از قدامات شبه نظامی گرایانه اخیر این گروه در افغانستان، مشخص شد که مقام های امنیتی سازمان ملل سطح تهدیدها در نیمی از مناطق دولتی افغانستان را بسیار بالا یا شدید اعلام کرده بودند که بسیار بیشتر از زمانی است که آمریکا در 2001 برای مقابله با طالبان به این کشور حمله کرد.

البته این ارزیابی از سازمان ملل با ارزیابی های ژنرال جان کمپبل، فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان در جلسه شهادت در کنگره که هفته گذشته صورت گرفت، متفاوت است.

جان کمپبل در این باره گفته بود:‌ نیروهای امنیتی افغان به خوبی توانایی و قدرت خود را در مقابله با شبه نظامیان طالبان نشان داده‌اند. آنها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. دولت کنترل کابل، مراکز ولایات و تقریبا تمامی مناطق را در دست دارد.

داده های سازمان ملل به بیان این مساله می پردازد که اقدامات شبه نظامیان طالبان در افغانستان در بسیاری از بخش‌های این کشور که در گذشته حضور این گروه کمتر بوده،‌ افزایش یافته است.

تمامی چهار دفتر سازمان ملل که تخلیه شدند در شمال این کشور قرار دارند. سازمان ملل تمامی پرسنل و خانواده‌هایشان را که شامل افغان‌ها و نیروهای بین الملل است، از قندوز و منطقه "پل خمری" مرکز ولایت بغلان به دلیل حضور شبه نظامیان طالبان خارج کرده است.

سخنگوی هیات سازمان ملل در افغانستان اگرچه رسما این خروج را تایید نکرد، اما گفت:‌ ما درحال بررسی وضعیت انجام عملیات شامل برداشتن گام هایی موثر نظیر انتقال یا انتساب کارمندان در بخش های دیگر افغانستان هستیم. کارمندان از مناطق دیگر شامل قندوز در داخل کشور جابجا شده‌اند.

علاوه بر سازمان ملل، چندین گروه کمک رسان دیگر هم نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده‌اند.

فیونا گال، مدیر گروه حمایتی "اکبر" که یک سازمان غیردولتی در افغانستان است، در این باره گفت: دسترسی به مناطق شمالی برای گروه‌های کمک رسان بسیار مشکل است. این یک وضعیت بسیار دشوار است و مقابله با این گروه شبه نظامی و کمک به مردم در چنین شرایطی خیلی سخت است.

داده‌های سازمان ملل نشان می دهد که 186 منطقه از 376 منطقه در افغانستان در سطح تهدید بسیار شدید یا بالا قرار دارد. به پرسنل سازمان ملل اجازه داده نمی‌شود تا به این مناطق بروند. حتی در مناطقی که سطح تهدید آنها بسیار شدید است،‌ نیروهای دولتی هم حضور ندارند یا حضور نیروهای دولتی تنها به مراکز ولایات محدود شده است.

به صورت کلی، 27 ولایت از 34 ولایت افغانستان دارای مناطقی هستند که سطح تهدید امنیتی آنها بسیار شدید یا بالا است.

انتهای پیام

کد N987424

وبگردی