آفتاب

داووداوغلو از احتمال گسترش نبرد علیه حزب اتحاد دموکراتیک خبر داد

داووداوغلو از احتمال گسترش نبرد علیه حزب اتحاد دموکراتیک خبر داد

نخست وزیر ترکیه گفت: اگر اعضای پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) به حزب اتحاد دموکراتیک (شاخه سوری پ.ک.ک) بپیوندند و تهدیدی علیه ترکیه به شمار بروند، واکنش نشان خواهیم داد. دیدگاه ما درباره تهدید، از طرف هر کسی که باشد، یک دیدگاه واحد است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از دیلی صباح، پس از آن که حزب کارگران کردستان (PKK) در روز 22 جولای به صورت یک جانبه به آتش بس با آنکارا پایان داد و همچنان که ترکیه به نبرد خود علیه PKK ادامه می‌دهد، احمد داووداوغلو، نخست وزیر موقت ترکیه در اظهاراتی به احتمال گسترش نبرد علیه حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) اشاره کرد.

به نقل از کردپرس، داووداوغلو در پاسخ به پرسشی که در یک برنامه تلویزیونی زنده از وی شد، گفت اگر شبه نظامیان PKK به PYD ملحق شوند و تهدیدی برای ترکیه باشند، آنگاه ترکیه می‌تواند واکنش نشان دهد. داووداوغلو گفت همه باید به خاطر داشته باشند که مرز ترکیه با سوریه مرز امنیت ملی ترکیه است. وی همچنین عنوان کرد: «برخی تلاش می‌کنند PYD را سازمانی جدا از PKK نشان دهند. اگر PKK به ترکیه حمله نمی‌کرد امکان داشت آنها را سازمان هایی جدا به شمار آورد.»

داووداوغلو همچنین اشاره کرد که اگر ترکیه توسط این گروه ها مورد حمله قرار گیرد، نبرد علیه PKK ممکن است به عناصر PYD در سوریه نیز گسترش یابد. وی در این باره گفت: «اگر برخی از اعضای PKK به کوبانی یا حسکه رفته و به PYD بپیوندند و تهدیدی متوجه ترکیه کنند، نباید فراموش کرد که دیدگاه ما در قبال تهدید یک دیدگاه واحد خواهد بود. ما بدون توجه به اینکه چه کسی ترکیه را تهدید می‌کند، هر اقدامی که لازم باشد علیه آن تهدید صورت خواهیم داد.»

مقامات ترکیه به کرات نگرانی خود را از مناسبات میان PYD و PKK ابراز کرده‌اند، اما این را نیز گفته‌اند که این گروه هدف حملات ترکیه نیست مگر اینکه ترکیه را هدف قرار دهد. PYD در فهرست ترور ایالات متحده، اتحادیۀ اروپا و ناتو نیست و به خاطر مبارزه‌اش با داعش در شمال سوریه مورد حمایت کشورهای غربی است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز 5 اکتبر در این باره گفته بود: «همه باید بدانند که PYD و PKK یکی هستند. نقش PYD در حمایت از ائتلاف تحت رهبری آمریکا در نبرد علیه داعش مشروعیتی به این گروه نمی دهد.»

انتهای پیام

کد N987324

وبگردی