آفتاب

اوباما: فکر نمی‌کنم ترامپ جانشین من باشد

اوباما: فکر نمی‌کنم ترامپ جانشین من باشد

رئیس‌جمهوری آمریکا طی مصاحبه‌ای با برنامه 60 دقیقه شبکه سی‌بی‌اس به سوالاتی درباره سیاست خارجه دولتش و هم‌چنین استراتژی در قبال سوریه، داعش و اقدامات روسیه پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استیو کرافت، مجری برنامه 60 دقیقه با سوالات خود بارها و بارها باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را به چالش کشاند.

کرافت در یکی از اظهارات جالب خود ادعا کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به نظر می‌رسد که در حال به چالش کشیدن رهبری اوباماست. وی تاکید کرد، پوتین با اعزام نیروی زمینی به سوریه، انجام عملیات نظامی در خاورمیانه برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم و بمباران گروهی که آمریکا از آنها حمایت می‌کند در حال به چالش کشیدن رهبری آمریکاست.

اوباما در واکنش سعی کرد ضعف را عامل اقدامات پوتین معرفی کند؛ ادعایی که به شدت از سوی کرافت مورد مخالفت قرار گرفت.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس به ارائه تعریف خود از رهبری پرداخت: تعریف من از رهبری، مدیریت تغییرات آب و هوا و توافق بین‌المللی است که ما در پاریس به آن دست یافتیم. تعریف من از رهبری بسیج تمام جامعه جهانی برای اطمینان از مساله هسته‌ای ایران است.

اما بخش وسیعی از این مصاحبه به گفت‌وگو درباره برنامه آمریکا در سوریه و آموزش و تجهیز پنج هزار مخالف سوری اختصاص یافت. دولت اوباما رسماً هفته گذشته این برنامه را تعلیق کرد. در نهایت به گفته یکی از ژنرال‌های ارشد آمریکایی تنها چهار یا پنج شورشی آموزش‌دیده در جنگ سوریه فعال هستند.

کرافت این برنامه را «مایه خجالت» توصیف کرد.

اوباما در پاسخ به این ادعا توضیح داد: هیچ شکی نیست که این برنامه نتیجه‌ای نداشت. یکی از چالش‌هایی که من در جریان این شرایط دل‌آزار درون سوریه با آن مواجه بوده‌ام این بوده که مردم بر این برنامه تاکید و اصرار داشتند. تنها کاری که من و شما باید انجام دهید این است که چندین کامیون سلاح و آدم‌هایی آماده جنگ برای آنها بفرستید و بعد زمانی که برنامه آموزش و تجهیز را آغاز کردید و نتیجه‌ای نداشت، مردم می‌گویند خوب چرا نتیجه‌ای نداشت؟ یا اینکه اگر تنها سه ماه قبل این برنامه را آغاز کرده بودید حتما نتیجه می‌داد.

مجری برنامه 60 دقیقه اما به اظهارات پیشین اوباما مبنی بر عدم اعتماد خود وی به این برنامه اشاره و رئیس‌جمهور را مجبور به تشریح کرد: "درست است اما من علاوه بر این گفتم که شرایط در سوریه به شدت متغیر و بی‌ثبات است و بازیگران متعددی در آن ایفای نقش می‌کنند و متاسفانه هیچ راه‌حل جادویی برای چنین شرایط بغرنجی وجود ندارد."

وی سپس به اولویت‌های دولت آمریکا اشاره کرد: "برای همین من اولویت‌های آمریکا را صراحتاً بیان کردم که اولین آن حفظ امنیت شهروندان آمریکایی، دوم آمادگی برای مذاکرات سیاسی و همزمان حمایت از مخالفان سوری در تغییر شرایط سوریه است. اما اقدامی که ما به آن دست نخواهیم زد ورود مجدد کمپین نظامی خود به درون سوریه است."

کرافت اما همچنان متقاعد نشده و پرسید، چرا اوباما با وجود اینکه قلباً مخالف با این کار بوده تن به آن داده است؟

مرد اول سیاست آمریکا پاسخ داد: "چراکه بخشی از کاری که ما اینجا انجام می‌دهیم امتحان کردن مسائل مختلف است چراکه ما همچنین شرکایی داریم که به دنبال راه‌حلی برای این مشکل هستند. برای ما هم مهم است که تمام راه‌ها و گزینه‌های موجود را بررسی کنیم."

در ادامه مصاحبه برنامه 60 دقیقه شبکه سی‌بی‌اس با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری این کشور پرداخت.

اوباما درباره انتخابات آتی تنها بر یک چیز قاطعانه تاکید کرد؛ دونالد ترامپ جانشین او در کاخ سفید نخواهد بود.

ترامپ، تاجر میلیاردر آمریکایی یکی از گزینه‌های مطرح نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی است که با اظهارات مناقشه‌آمیزش در مسائل مهاجرتی، کنترل سلاح و زنان سر زبان‌ها افتاده است.

اوباما درباره وی گفت: او می‌داند که چگونه جلب توجه کند. او مانند شخصیت‌های تلویزیونی کلاسیک است و به همین دلیل تعجب‌آور نیست که در این مرحله بتواند توجهات زیادی را جلب کند.

وی ادامه داد: اما من فکر نمی‌کنم که عاقبت او به ریاست‌جمهوری آمریکا ختم شود.

اوباما که اکنون دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش رو به پایان است، تاکید کرد که هیچ ناراحتی از محدودیت دوره‌های قدرت ندارد و احساس می‌کند تغییر گفتمان و پرسنل برای دموکراسی در کشورش خوب است.

وی اما خاطرنشان کرد که احتمالا اگر می‌توانست برای بار سوم کاندید شود باز هم رای می‌آورد.

رئیس‌جمهور آمریکا پس از آن به موضوع هیلاری کلینتون و استفاده وی از سرور ایمیل شخصی برای انجام امور دولتی در زمان ریاستش بر وزارت خارجه پرداخت.

اوباما تاکید کرد که مقامات دولتی باید درباره چگونگی مدیریت اطلاعات و داده‌های شخصی خود حساس‌تر باشند: "به نظر من در این مساله تعمدی برای پنهان کردن چیزی یا دور زدن اطلاعات وجود نداشته است."

وی خاطرنشان کرد که از این مساله اطلاعی نداشته است.

انتهای پیام

انتهای پیام

کد N987289

وبگردی