آفتاب

تاکید دادستان کل بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برای حادثه منا

تاکید دادستان کل بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برای حادثه منا

دادستان کل کشور بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی و تلاش همه دستگاه ها و حجاج ایرانی به منظور حفظ و جمع آوری مستندات حقوقی در رابطه با علل و عوامل بروز فاجعه منا به منظور ارایه و پیگیری در محاکم بین المللی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، حجت الاسلام والمسملین سیدابراهیم رییسی یکشنبه شب در مراسم بررسی زوایای حادثه خونین منا در اجلاسیه عمومی اساتید مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: نزدیک به 500 حاجی در این مراسم جان باختند و صدها نفر نیز مجروح شدند. در این زمینه نمی توان این حادثه را صرفا نتیجه یک سهل انگاری دانست.

وی افزود: شاهد این هستیم که آنها گویی از این مساله نادم نیستند و همکاری نمی کنند. هشدار رهبر معظم انقلاب رعب و وحشت زیادی روی آنها ایجاد کرد. سئوال این است که از نظر حقوقی چه باید کرد.

دادستان کل کشور بیان کرد: با توجه به تاکید آل سعود و دولت عربستان برای از بین بردن آثار جرم، وظیفه داشتیم تمام مستندات را جمع‌آوری کنیم. در این راستا سعی شد از مردم و فعالان این عرصه بسیجی ایجاد کنیم تا مستندات جمع‌آوری شود. نکته دیگر آنکه در این پیگیری باید از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

رییسی خاطرنشان کرد: از نظر ظرفیت‌های بین المللی اگر عربستان حاضر به رسیدگی به این پرونده باشد، باید یک کمیته حقیقت‌یاب با شرکت جمهوری اسلامی که 500 نفر از اتباعش را از دست داده، ایجاد شود.

وی افزود: در زمینه پیگیری بین المللی سه راه وجود دارد. اولین آن، دیوان داوری لاهه است. دیگری دیوان دادگستری است که در آنجا مسایل کیفری مطرح نیست و هر شاکی و متشاکی باید داوطلبانه به آن رجوع کنند. بعدی دیوان بین المللی کیفری است که نه ما و نه عربستان عضو آن نیستیم.

دادستان کل کشور بیان کرد: معاهدات فی مابین ایران و عربستان نیز در این میان وجود دارد، ولی متاسفانه با جریانی مواجه هستیم که میثاق‌شکن هستند؛ اگر به این میثاق ها عمل کنند مشکلی وجود ندارد.

رییسی افزود: آنچه در جلسات مطرح شد این اسن که از سوی شخص رییس جمهور و وزیر خارجه، یادداشت‌های رسمی به دبیرکل سازمان ملل داده شود و از آنها بخواهیم که با یک آهنگی از سوی کشورهایی که در این قضیه متضرر شوند همراه شدد و آنها را وادارد که این موضوع را به این دیوان بکشند.

دادستان کل کشور بیان کرد: در این زمینه حتما باید یک کمیته حقیقت یاب ایجاد شود؛ زیرا رهبر معظم انقلاب نیز بر این مساله تاکید داشته اند. بیش از هزار سال است که مردم از این مسیر عبور می کنند و رمی می کنند. این امر یک امر غیر قابل پیش بینی و پیشگیری نبوده که آنها اینگونه خود را مبری می کنند.

وی گفت: در این جا قصد فعل کاملا قابل اثبات است؛ زیرا بستن این خیابان، کاملا قابل پیش بینی است که با این جمعیت چه کشتاری ممکن است حادث شود. قدم به قدم دوربین های امنیتی در این مسیر حاضر است و تمام این فضا قابل کنترل است. در شبکه های مجازی بسیاری از نوارهای ویدئویی قابل دریافت بود ولی الان با پول سنگین همه این ویدئوها را جمع آوری می‌کنند.

رییسی خاطرنشان کرد: نه به این امید که دادگاه کیفری بین المللی حق را کاملا به حق دار می دهد، ولی وظیفه داریم که در این زمینه به تکلیف خود عمل کنیم و برای احقاق حق قربانیان حادثه کاملا تلاش کنیم.

وی افزود: در این قضیه رایزنی کامل و تماس با کشورهای آسیب دیده باید انجام شود. باید آنها را مجاب کنیم که برای روشن شدن حقیقت با ما همراهی کنند.

دادستان کل کشور بیان کرد: وکالت کنسولی از همه خانواده‌های قربانیان این حادثه گرفته می شود و کنسولی ما از طرف آنها وکالت دارد که این امر را پیگیری کند.

وی گفت: در دادسرای تهران به طور خاص یک شعبه به همین امر اختصاص داده شده است و اگر شهود و گواهان، مستنداتی دارند در این زمینه جمع‌آوری می کنیم و با یک ادعانامه مستند با شکایات و مستندات قوی علیه آل سعود اقدام می کنیم.

رییسی خاطرنشان کرد: این مساله ای که در حج امسال روی داد قبلا هم روی داده است و باید همه این مسایل مطرح شود. امیدواریم با همکاری کامل سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه و قوه قضاییه بتوانیم در این زمینه احقاق حقوق کنیم.

وی افزود: نکات بسیار قابل توجهی در این حادثه وجود دارد که حتما غیر طبیعی بودن این مساله را نشان می دهد و این قابل پیگیری است.

دادستان کل کشور بیان کرد: در این زمینه باید توجه داشت که چه کسی سود می برد؛ اگر این مساله ولع مردم را برای حج کم کند، مساله ای منفی است، این مساله به نظر ما می تواند جزو برنامه های دشمنان باشد.

وی گفت: در سال‌های اخیر، عربستانی‌ها زائرین را به نیم تقلیل دادند؛ نکته ای که وجود دارد آن است که استکبار و خودخواهی‌های سعودی‌ها نه در این حادثه بلکه در عرصه‌های مختلف دل همه مسلمانان را خون کرده است. آن را تداوم راهبرد جریان استکباری در عالم می دانیم.

رییسی خاطرنشان کرد: تداوم راهبردی استکبار در منطقه ما فعالیت‌های آل سعود است و این رژیم با ایادی اش در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی و فرهنگی نقش آفرینی می کند، البته در این زمینه ما نیز یک جریان راهبردی با عنوان جریان عدالت خواهی را دنبال می کنیم.

دادستان کل کشور بیان کرد: واقعا امروز جریان وهابیت و این انحراف عظیمی که در عالم به دست سعودی‌ها ایجاد کرده است برخی از استان‌های ما را در معرض خطر قرار داده است. سایت‌ها و ماهوارهای آنها در این زمینه انحراف آفرین هستند.

انتهای پیام

کد N987176

وبگردی