آفتاب
گزارش ایسنا از حواشی یک روز تاریخی مجلس؛

دلواپسی دلواپسان از همراهی مردم با برجام

دلواپسی دلواپسان از همراهی مردم با برجام

برخی نمایندگان دلواپس مجلس نهم در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 دلواپسی خود را از همراهی مردم با برجام اعلام کردند و به این نکته معترف بودند که در موضوع برجام کنار مردم و جامعه نیستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امروز یکشنبه 19 مهرماه 94 به عنوان یک روز مهم از تاریخ پرفراز و نشیب ایران در کتاب‌های تاریخی ثبت خواهد شد. چرا که امروز بعد از 12 سال مذاکرات سخت و فشرده با قدرت‌های جهانی مجلس شورای اسلامی به کلیات توافقی رأی موافق داد که در آن حقوق هسته‌ای ملت ایران به روشنی مورد تأکید قرار گرفته است، اما در کنار این موضوع برخی از رفتارها، سخنان و فریادهای نمایندگان نیز در تاریخ قضاوت خواهد شد.

با نگاهی گذرا به سیر بررسی برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک درمی‌یابیم که از ابتدا طیفی خاص دلواپس این توافق بودند و تمام توان و تلاش خود را برای عبور از خواست مردم انجام دادند و در همین راستا گزارشی پرحاشیه را (به استناد سخنان بروجردی) نیز به عنوان ماحصل بررسی‌های خود در یک کمیسیون تخصصی در مجلس قرائت کردند.

امروز مهمترین حاشیه مجلس صحبت‌های نمایندگانی بود که بیش از هر زمانی دلواپس اجرای برجام بودند و بارها اذعان داشتند طبق گفته‌های مسئولین دولت 85 درصد مردم موافق سند برجام هستند اما ما نمی‌خواهیم همرنگ جماعت شویم و اگر مصالح شخصی را در این فریادها می‌دیدیم و به فکر رأی بودیم به 85 درصد بی توجه نبودیم. در این باره بذرپاش عضو هیئت رئیسه گفت مارا متهم میکنند که بخاطر رای در مورد برجام فریاد میزنیم حال انکه اگر بخاطر رای بود به قول دوستان با آن 85 درصدی که با برجام موافقند همراهی میکردیم و هم رنگ جمائت می شدیم،همچنین حسینیان دیگر نماینده دلواپس نیز صحبت هایی مشابه را مطرح نمود.

اتفاق کم‌نظیری دیگری که امروز در جریان بررسی برجام افتاد تذکر لاریجانی از تریبون رسمی به یک عضو هیأت رئیسه مجلس بود که در جایی خطاب به بذرپاش یکی از دلواپسان مجلس که از قضا عضو هیأت رئیسه نیز هست گفت شما در جایگاه هیأت رئیسه هستید اما توجه کنید حق ندارید بدون اجازه حرف بزنید و این نشان می‌دهد که دلواپسان از همه ظرفیت‌های خود برای رد برجام استفاده کردند.

رسایی امروز گویی عضو هیأت رئیسه مجلس بود و در تمام مدت بررسی برجام لحظاتی کوتاه بر صندلی سبز خود تکیه زده بود و دائم در جایگاه هیأت رئیسه فریاد می‌زد اما نکته جالب، تأمل‌برانگیز و حاشیه دیگر جلسه امروز تشویق کریمی قدوسی و حسینیان به برهم زدن جلسه مجلس بود به طوری که این دو نفر دائم از نمایندگان همفکر به خود می‌خواستند از جای خود برخیزند و در صحن مجلس به نشانه اعتراض تجمع کنند که البته این اقدام با تذکر جدی هیأت رئیسه خنثی شد.

در این میان برخی نمایندگان محافظه‌کارتر هم دائما در رفت و آمد بین صندلی خود و تجمع کنندگان مقابل جایگاه هیأت رئیسه بودند.

تلاش نعیمی رز برای رأی دادن به جای رسایی و پلاکارد شریعتی نماینده بهبهان نیز یکی دیگر از حاشیه‌های امروز مجلس بود اما همه این فریادها، اعتراض‌ها و دلواپسی‌ها با سخنان دلسوزانه و فریادهای بلند صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان جلسه خاموش شد.

هر چند بسیاری از نمایندگان در جریان صحبت‌های صالحی به دنبال برهم زدن نظم جلسه بودند اما نماینده دولت توانست با صحبت‌های خود تأثیر مثبتی بر تأیید مجلس بر برجام بگذارد.

در پایان نشست امروز مجلس نیز نمایندگان با رأی موافق خود به برجام نشان دادند فریادها عاملی برای عبور از مردم و خواست آنان نشد و باید منتظر ماند و دید بررسی جزئیات این طرح جنجالی چه حاشیه‌هایی خواهد داشت اما قطعاً به تاریخ‌سازی امروز نخواهد بود.

گزارش از خبرنگار پارلمانی ایسنا: صادق توسل

انتهای پیام

کد N986803

وبگردی