آفتاب

چین تا سال 2030 بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی هسته‌ای می‌شود

چین تا سال 2030 بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی هسته‌ای می‌شود

شی جینپینگ، رییس‌جمهور چین در صدد توسعه بیش‌تر نسل انژری هسته‌ای این کشور با طرح‌های ساخت شش تا هشت راکتور جدید در سال تا پنج سال آینده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری آسیا نیکه یی، طبق سیزدهمین طرح توسعه ملی پنچ ساله چین که از سال 2016 آغاز می‌شود، این کشور برای توسعه داخلی راکتورها 500 میلیارد یوآن معادل 78.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این طرح پنج ساله جدید در جلسه سالانه کنگره ملی خلق چین در بهار آینده به طور رسمی به تصویب می‌رسد.

دولت چین قصد دارد تا انرژی هسته‌ای را به ستون سیاست‌های اقتصادی‌اش تبدیل کند و حمایت‌ها را از صنایع و سازمان‌های وابسته به دولت افزایش دهد. طبق سند پنج ساله پیشین، مقامات چینی ساخت سه تا پنج راکتور در سال را تصویب کردند.

طبق گفته انجمن هسته‌ای اروپا، چین اکنون پنجمین تولید کننده بزرگ انرژی هسته‌ای از نظر ظرفیت پس از ایالات متحده، فرانسه، ژاپن و روسیه است.

دولت شی جینپینگ قصد دارد تا چین را هم از نظر ظرفیت و هم از نظر تعداد راکتورها تا سال 2030 اولین تولید کننده نیرو در جهان تبدیل کند.

بر اساس برنامه پنج ساله بعدی، ظرفیت انژری هسته‌ای چین تا سال 2020 سه برابر خواهد شد. چین تا پایان سال 2014 به رقم 58 هزار مگاوات دست پیدا خواهد کرد که با فرانسه برابری خواهد کرد و تا 2030 انتظار می‌رود که چین بیش از 110 راکتور فعال داشته باشد که از تعداد راکتورهای ایالات متحده بالاتر می‌زند.

بر اساس گزارش انجمن انرژی هسته‌ای چین، 25 راکتور هسته‌ای فعال در این کشور وجود دارد و تعداد 26 راکتور دیگر نیز در حال ساخت است.

بر اساس برنامه پنج ساله کنونی، چین پروژه‌های جدید هسته‌ای خود را در پی فاجعه هسته‌ای 2011 نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی ژاپن متوقف کرده است.

علاوه بر اجرای پروژه‌های جدید،‌ چین ممنوعیت پروژه‌های هسته‌ای در مناطق داخلی را رفع می‌کند و عرضه راکتورهای توسعه یافته خانگی را طبق طرح پنج ساله آتی افزایش می‌دهد.

چین امیدوار است تا راکتورهای هسته‌ای را به زیر بنای اصلی صادرات در آینده در کنار قطارهای سریع‌السیر خود بدل کند.

انتهای پیام

کد N986795

وبگردی