آفتاب
عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

ورود کودکان به دوره پیش دبستانی باید مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش باشد

ورود کودکان به دوره پیش دبستانی باید مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش باشد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این که آموزش فرزندپروری برای خانواده‌ها از موضوع بسیار مهم و اساسی است، گفت: مربیان مهدهای کودک افرادی هستند که به پرورش و فکر و تکامل کودکان کمک کرده، لذا مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش نیز باید ورود کودکان به دوره پیش‌دبستانی باشد که متاسفانه در حال حاضر این دوره تبدیل به دوره‌ای برای اغنیا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدعلیرضا مرندی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در «نخستین همایش ملی رشد و تکامل همه‌جانبه کودک، جهشی به سوی عدالت اجتماعی» که با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محسنی‌بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور و... برگزار شده بود، عنوان کرد: رشد شامل افزایش تدریجی اندازه بدن و اندام‌هاست در حالی که تکامل به معنای افزایش مهارت‌ها و توانایی سایر ابعاد جسمانی، عقلانی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین قسمت تکامل در دوران کودکی و بیشترین رشد مغز در این دوره صورت می‌گیرد. به همین ترتیب شخصیت افراد در دوره کودکی تشکیل می‌شود و همچنین همه ارزش‌های اخلاقی و اعتقادی فرد نیز در این دوره شکل می‌گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: تکامل ابعاد مختلفی اعم از جسمی حرکتی، گفتاری، شناختی، عاطفی و... دارد و هرچقدر بیشتر این ابعاد مورد توجه قرار گیرند، اثر بیشتری در موفقیت فرد در آینده خواهد داشت.

مرندی در ادامه ضمن بیان آنکه جنین دارای تعداد زیادی سلول است که تنها بیش از 100 میلیارد سلول عصبی در مغز وی قرار دارد، افزود: مغز در هنگام تولد تقریبا مشابه کامپیوتر بدون برنامه است به همین ترتیب نوزاد دارای ظرفیت‌های جسمی، روانی بالایی بوده لذا امکان برقراری ارتباط، تکامل و یادگیری در وی بسیار بالاست.

وی در ادامه به ویژگی‌های دوران جنینی اشاره کرد و گفت: جنین حتی زمانی که به دنیا نیامده و در رحم مادر است، قدرت و توانایی ارتباط با مادر را داشته و ناملایمات و اتفاقات خوبی که برای مادر رخ می‌دهد را درک می‌کند به همین ترتیب دوران جنینی تاثیر شگرفی بر روند رشد کودک دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن بیان آنکه سریع‌ترین رشد مغز در سه ماه آخر دوره جنینی و همچنین دو سال نخست زندگی فرد رخ می‌دهد، عنوان کرد: 90 درصد رشد مغزی هر فرد تا شش سالگی رخ می‌دهد به همین دلیل نباید این دوره طلایی را در تربیت تکامل کودکان از دست بدهیم. این در حالی است که اکنون 20 تا 40 درصد کودکان به ظرفیت تکاملی خود نرسیده و آثار آن بر خودشان، خانواده‌شان و جامعه مشهود است.

مرندی در ادامه ضمن بیان آنکه فرآیند کودک شامل رشد، مهارت و صحبت درک اجتماعی و عاطفه است، ادامه داد: بهترین دوره سرمایه‌گذاری بر روی فرد در دوران کودکی آن است که بازدهی آن حدود 10 سال به طول می‌انجامد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن تاکید بر آنکه وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش باید توجه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری در بخش رشد و تکامل کودکان داشته باشند، افزود: اگر این مساله در دستور کار این سه وزارتخانه قرار نگیرد، در آینده نمی‌توانیم به خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر این که طی 50 سال آینده ایران در دنیا حرف اول را بزند جامه عمل بپوشانیم.

انتهای پیام

کد N986703

وبگردی