آفتاب
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی خبر داد

ایجاد پژوهشگاه‌های تقریبی در مناطق سنی‎نشین

ایجاد پژوهشگاه‌های تقریبی در مناطق سنی‎نشین

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، از ایجاد پژوهشگاه مطالعات تقریبی در مناطق سنی‎نشین خبر داد و گفت: کنفرانس تقریب مذاهب از ۷ تا ۹ دی با حضور شخصیت‌ها و نظریه‌پردازانی از جهان اسلام برگزار خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، از ایجاد پژوهشگاه مطالعات تقریبی در مناطق سنی‎نشین خبر داد و گفت: کنفرانس تقریب مذاهب از ۷ تا ۹ دی با حضور شخصیت‌ها و نظریه‌پردازانی از جهان اسلام برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‏‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری در جمع خبرنگاران با اشاره به سالگرد تاسیس مجمع تقریب اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب گفت: در سال 69 با هوشمندی معظم له تلاش شد که در راستای وحدت و انسجام اسلامی فعالیت‎های مثمر ثمر انجام شود.

وی افزود: از همان زمان بود که این کار به صورت جدی شروع شد و هر سال هم کنفرانس‎های سالانه‌ای در این زمینه برگزار می‌شود که امسال نیز کنفرانس وحدت را با حضور میهمانان گسترده از جهان اسلام برگزار می‌کنیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار کرد: این همایش با موضوع بحران‌های کنونی جهان اسلام برگزار می‌شود، باید تلاش کرد که از این بحران بیرون آمد و علل و عوامل پیدایش این بحران در فضای جغرافیای جهان اسلام بازشناسی شود.

وی گفت: این کنفرانس از 7 تا 9 دی با حضور شخصیت‌ها و نظریه پردازانی از جهان اسلام پیگیری خواهد شد که یک فراخوان عمومی نیز در این رابطه اعلام شد و محققان و فرهیختگان حول محور همین موضوع مقالاتی را تهیه خواهند کرد که در کنفرانس ارایه و منتشر می‌شود.

مختاری بیان کرد: تشکیل پژوهشگاه مطالعات تقریبی پشتیبانی نظری و مطالعاتی مجموعه این نهاد را در نظر دارد و طی این سال‌ها توانسته است که تحقیقات جامع و گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف علوم اسلامی داشته باشد.

وی گفت: آثاری که در این پژوهشگاه به چاپ رسید مورد استقبال و توجه بسیاری از اساتید و علمای حوزه‌های اهل سنت و دانشگاه‌های غربی بوده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: امروز دشمن به دنبال این مساله است که با ایجاد اختلاف تیشه به ریشه اسلام بزند و علما و بزرگان ما در مقابل این تفکر افراطی که به دنبال جمود و ایستایی و افراط است ایستاده‌اند و راست قامتانه ایستاده‌اند که این مسیر را به خوبی طی کنند.

مختاری بیان کرد: مقام معظم رهبری میهمانان این همایش را به حضور می‌طلبند و همه این میهمانان در کشورهای خود مبلغ این نگاه جمهوری اسلامی می‌شوند.

وی افزود: در کنار فعالیت‌های پژوهشی، همایش‌هایی برگزار می‌شود از جمله تقدیر از پایان نامه‌های تقریبی که سال گذشته 10 نفر از فعالان تقریبی تجلیل شدند، امسال نیز ممکن است که در شهرهای بزرگ این همایش برگزار شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار کرد: هم اکنون 23 جلد کتاب آماده چاپ در این مجموعه وجود دارد که حاصل زحمات 2 تا 5 ساله پژوهشگران این مرکز است که در همایش بین المللی تقریب مذاهب اسلامی رونمایی می‌شود.

وی گفت: مجله رساله تقریب به پژوهشگاه واگذار شده است که این مجله دوره علمی ترویجی خود را سپری می‌کند و به علمی پژوهشی مبدل خواهد شد که این مجله به زبان عربی است که در آینده به زبان انگلیسی منتشر خواهد شد.

مختاری بیان کرد: مجمع الحوار یکی از بخش‌های مهم این پژوهشگاه است و هر فصل، با دعوت از شخصیت‌های تاثیرگذار از علمای جهان اسلام دعوت می‌کند و قرار است که نشست‌هایی با بزرگان حوزه داشته باشیم، سه هفته آینده سه شخصیت از هندوستان و موریتانی به این همایش دعوت می‌شوند و ما نیز در حوزه علمیه قم نشست‌هایی را خواهیم داشت و در تهران با دانشگاهیان خواهیم داشت.

وی گفت: سایت پژوهشگاه نیز نوسازی شده است و مقالات جدیدی از طریق پژوهشگران بارگذاری می‌شود.

وی افزود: سال‌ها در این محل تنها کتابخانه‌ای که منابع دست اول از اهل سنت و منابعی که با نگاه تقریبی تهیه شده‌اند نگاه داری می‌شود، این کتابخانه پس از یک وققه مجددا بازگشایی شد و دانشجویان و پژوهشگران از این کتب استفاده می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار کرد: 35 تا 40 هزار جلد کتاب در این کتابخانه در 30 رشته علوم انسانی و اسلامی نگاه داری می‌شود و برخی از کتب اهل سنت نیز دوباره به این منابع اضافه خواهد شد.

وی گفت: این پژوهشگاه به صورت دائم فعالیت‌های علمی و پژوهشی در سراسر جهان را در این زمینه رصد می‌کند، در این پژوهشگاه از طریق اینترنت و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و ارتباطی این پژوهش‌ها رصد می‌شود.

مختاری افزود: در کمیته‌های تصویب پایان نامه‌های حوزوی نیز فعالان این مرکز حضور دارند و از این مسایل حمایت می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار کرد: جبهه تکفیری که در دل اهل سنت وجود دارد در دل اهل سنت نیز است، نگاه افراطی که جز شکاف و رخنه در مذاهب اسلامی به دنبال چیز دیگری نیست باید منکوب شود.

وی گفت: یک جزوه 140 صفحه‌ای برای مبلغان منتشر کرده‌ایم که در ایام محرم در اختیار مبلغان قرار می‌گیرد که در این زمینه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام

کد N986690

وبگردی