آفتاب

ترکیه در شوک بزرگترین حادثه تروریستی تاریخ خود به سر می‌برد

ترکیه در شوک بزرگترین حادثه تروریستی تاریخ خود به سر می‌برد

ایرنا نوشت: ترکیه یک روز پس از گذشت حادثه وحشتناک حمله انتحاری در آنکارا که بنا به ارقام رسمی 95 کشته و بیش از 240 زخمی بجای گذاشت، هنوز در شوک این حادثه بسر می برد.

حمله انتحاری یاد شده که بزرگترین حادثه تروریستی در تاریخ جمهوری ترکیه است، از دید کارشناسان سیاسی موجب تعمیق اختلافات در سطح سیاسی و اجتماعی خصوصا بین حاکمیت حزب عدالت و توسعه و دیگر احزاب مخالف شده است.
هر چند سیاستمداران ترکیه و در راس آنها رییس جمهور، نخست وزیر و رهبر بزرگترین حزب سیاسی سخن از لزوم وحدت در جامعه ترکیه به میان می آورند ولی نگاهی به سخنان آنان نشانگر تضاد بین حاکمیت فعلی با احزاب مخالف است.

در بین احزاب مخالف، حزب دمکراتیک خلق ترکیه و رهبر آن صلاح الدین دمیرتاش به صراحت حاکمیت حزب عدالت و توسعه را متهم درجه اول در حمله انتحاری روز گذشته معرفی و حتی سخن از محاکمه و دستگیری مسوولین فعلی ترکیه در آینده به میان آورد.

احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه نیز در واکنش به این سخنان، دمیرتاش را متهم به تلاش به تفرقه و بی وجدانی کرد.
دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی دعوت احمد داوداوغلو برای دیدار با وی در روز جاری برای مذاکره پیرامون مساله تروریسم را رد کرد.

مسوولیت نپذیرفتن هیچ مسوول دولتی در این حادثه نیز با انتقاد تند و تیز نهادهای مدنی و مسوولین احزاب سیاسی ترکیه مواجه شده است.
وزیر کشور ترکیه روز گذشته تنها ساعاتی بعد از این رخداد در گفتگو با خبرنگاران ضعف امنیتی در این مساله را رد کرد و گفت: انفجار در منطقه ای که قرار بود میتینگ درخواست صلح در آن برگزار شود، رخ نداده است بلکه در خارج از منطقه برگزاری میتینگ رخ داد و نیروهای انتظامی قرار بود هرکسی که وارد محوطه برگزاری میتینگ بشود را مورد بازرسی قرار دهند.
حزب جمهوریخواه خلق ترکیه در اطلاعیه ای که روز گذشته صادر کرد خواستار بررسی مساله و قبول مسوولیت سیاسی مسوولین ترکیه در این مساله شد.
دمیرتاش رهبر حزب دمکرات چپ نیز در این زمینه گفت: اگر حزب عدالت و توسعه در این مساله دست ندارد حداقل کاری که باید انجام شود قبول مسوولیت سیاسی و استعفای برخی مسوولین است.
حزب حرکت ملی ترکیه نیز خواستار استعفای مسوولینی که بدلیل بجای نیاوردن مسوولیت های خود این حادثه رخ داد، شده است.
حمله انتحاری روز گذشته در صدر و حتی به عنوان تنها خبر رسانه های ترکیه در شبکه های خبری تلویزیونی و نیز رسانه های نوشتاری و اینترنتی ترکیه جای گرفته است.

روزنامه نگاران ترکیه نیز در مقالات خود در مقالات روز جاری به این مساله پرداخته و جوانب مختلف آن را بررسی کرده اند.
احسان چارآلان نویسنده روزنامه اورنسل ترکیه روز جاری در مقاله ای در این روزنامه نوشت: آنانی که خواستار بحران و جنگ هستند به اهداف خود نایل نخواهند شد.
چارآلان با متهم کردن حاکمیت ترکیه به فراهم آوردن زمینه حمله انتحاری روز گذشته نوشت: این حمله از سوی داعش ترتیب داده شده ولی مسوولیت حاکمیت ترکیه در فراهم آوردن زمینه این حمله نباید از نظر دور داشته شود.
جنگیز چاندار روزنامه نگار سرشناس ترکیه نیز با تیتر 'بیلان قتل عام را چه کسی و چگونه خواهد پرداخت؟' در روزنامه رادیکال نوشت: این قتل عام، حملات انتحاری در جریان میتینگ حزب دمکراتیک خلق در ماههای گذشته و شهر سروچ را در اذهان تداعی می کند.
چاندار با طرح این سوال که آیا با ادامه روند فعلی و گسترش ناامنی در ترکیه واقعا یک انتخابات آزاد در اول نوامبر برگزار خواهد شد یا خیر؟ نوشت: در صورت برگزاری یک انتخابات آزاد در ترکیه، مردم حساب قتل عام آنکارا را نیز از حاکمیت فعلی خواهند پرسید.

سرپیل چویک جان مقاله نویس روزنامه ملیت نیز طی مقاله ای در این روزنامه نوشت: ترکیه هر روز بیش از پیش در باطلاق تروریسم فرو می رود و هر روز بیش از پیش به رخدادهای تروریستی خاورمیانه نزدیک می شود.

اوکای گوننسین مقاله نویس روزنامه وطن نیز در این زمینه نوشت: تنها گفتن اینکه هدف حمله انتحاری آنکارا تمامی ترکیه بود، کافی نیست، نخست وزیر ترکیه از دستگیری عاملین حملات انتحاری قبلی سخن به میان آورد ولی عاملین پشت پرده حملات انتحاری ماههای پیش در ترکیه شناسایی و معرفی نشده اند.

وی نوشت: اگر هدف نخست حملات روز گذشته تشدید بحران در ترکیه بود، هدف دوم آن نیز ممانعت از برگزاری یک انتخابات سالم و آزاد در ترکیه است.
ارطغرل اوزکوک نویسنده روزنامه حریت نیز در این زمینه نوشت: می دانستیم به هر اندازه که خواستار ورود به خاورمیانه شویم، به همان اندازه رخدادهای خاورمیانه نیز در ترکیه شدت خواهد گرفت؛ خاورمیانه با بمب، با جنگ مذهبی، با حملات انتحاری با دیکتاتوری در ترکیه وارد شده است، دولتمردان ترک هدف خود را بجای آوردن نماز شکر در حلب پس از سرنگونی بشار اسد خوانده بودند ولی امروز در مساجد ترکیه نمازهای میت برای کشته شدگان حملات انتحاری بجای آورده می شود.
محمد بارلاس نویسنده روزنامه صباح نیز در مقاله ای با تیتر 'تصمیم نهایی را نه بمب ها بلکه آرای رای دهندگان مشخص خواهد کرد' نوشت: آنانی که خواهان بازگرداندن ترکیه به روزهای تاریک گذشته هستند پاسخ خود را در صندوقهای رای از مردم ترکیه خواهند گرفت؛ آینده ترکیه را بمبها تعیین نخواهند کرد بلکه آینده ترکیه در پای صندوق رای و از سوی مردم تعیین خواهد شد.
احمد تاشگتیرن نویسنده روزنامه استار نیز نوشت: حمله انتحاری روز گذشته یک توطئه جدید علیه ترکیه است؛ آنانی که حمله انتحاری روز گذشته را ترتیب دادند تنها ساعتی بعد دولت، پلیس، حاکمیت و رییس جمهور ترکیه را متهم به دست داشتن در این حمله کردند.
ابراهیم کاراگل نویسنده روزنامه ینی شفق نیز طی مطلبی با تیتر ' نخواهیم ترسید و تسلیم نخواهیم شد' نوشت: دولت ترکیه و اتباع این کشور در معرض تهدید قرار دارد، آینده، آزادی، وحدت ترکیه زیر تهدید است. توطئه گران خواستار توسعه ناامنی و اغتشاش در ترکیه در راستای مطامع خود هستند ولی ما در مقابل این تهدیدها سرخم نخواهیم کرد.

52261

کد N986649

وبگردی