آفتاب
/گزارش-رویترز/

حملات دریایی روسیه علیه داعش؛ "ما را جدی بگیرید!"

حملات دریایی روسیه علیه داعش؛ "ما را جدی بگیرید!"

"ملوانان ناوگان دریای خزر روسیه در 300 سال گذشته فعالیت بسیار کمی داشته‌اند اما در حال حاضر جنگ در گرفته در سوریه آن‌ها را در خط مقدم بزرگترین عملیات نظامی روسیه در خارج از کشور از زمان فروپاشی جماهیر شوروی قرار داده است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز در گزارشی خبری می‌نویسد:« دریای خزر که بیشتر برای حفاری‌های نفتی و ماهی‌های خاویارش معروف است تا اهمیت دریایی استراتژیک، مکان غیر منتظره‌ای برای حملات روز چهارشنبه روسیه علیه داعش در سوریه با استفاده از پرتاب موشک‌های کروز بود.

اما "ناوگان دریای خزر" که در سال 1722 میلادی توسط پتر کبیر، تزار روسیه بنیانگذاری شد و مقرش در آستاراخان، مرکز استان آستاراخان روسیه واقع است، تنها انتخاب ژنرال‌های روسیه که می‌خواهند دامنه دسترسی نظامی خودشان را در جنگ سوریه به نمایش بگذارند، محسوب می‌شود.

کسب اجازه برای پرتاب موشک‌ها از طریق حریم هوایی ترکیه، یکی از کشورهای عضو ناتو دورنمای بعیدی بوده و حملات زمینی نیز توسط "معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان برد" که در سال 1987 میلادی امضا شده و استفاده از موشک‌های زمین پایه با برد 500 تا 5500 کیلومتر را منع می‌سازد، رد شد.

روسلان پوخف، مدیر مرکز "تحلیل استراتژی‌ها و تکنولوژی‌ها" مستقر در مسکو می‌گویند: این تنها گزینه بود.

حملات هوایی روسیه در سوریه سبب شد تا آمریکا و متحدان ناتواش غافلگیر شده و آمادگی لازم برای رویارویی با چنین مساله‌ای را نداشته باشند و به ترکیه که بین جنگ سوریه و نیروهای دریایی روسیه در دریای سیاه قرار گرفته، هشدار داد. آنکارا می‌گوید، حریم هوایی‌اش بارها توسط جت‌های روسیه نقض شده است.

گروهی متشکل از چهار ناو روسی روز چهارشنبه از دریای خزر موشک‌های کروز با کالیبر 24 را شلیک کردند و این اولین باری است که این موشک‌ها در یک جنگ پرتاب شدند.

وزارت دفاع روسیه ضمن اعلام اینکه این موشک‌ها مسافت 1500 کیلومتری را برای حمله به اهدافشان طی کرده‌اند، گزارشات آمریکا مبنی بر اینکه چهار موشک به ایران برخورد کرده است، رد کرد.

جایگاه ابرقدرت

ناظران نظامی می‌گویند: روسیه در حال حاضر دست کم 20 ناو مسلح به موشک، اژدر و توپ‌های آتشبار مستقر در دریای خزر دارد؛ نیرویی که با توجه به عدم حضور مخالفان منطقه‌ای یا مجادله حول آن، به طور عجیبی بزرگ است.

پوخف می‌گوید: کشتی‌های مجهز به موشک‌های کروز از سال 2012 میلادی تاکنون در این منطقه فعالیت داشته‌اند.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه درباره تعداد یا نوع کشتی‌های مستقر شده، هیچ اظهارنظری نکرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای آنلاین گفت، وظیفه این ناوگان حفاظت از منافع منطقه‌ای روسیه و مبارزه با تروریسم است.

الکساندر گالتس، مقاله نویس حوزه دفاعی گفت: این مساله که حملات موشکی روسیه از ناوگان دریای خزرش چطور صورت گیرد به ایران و عراق، متحدان مسکو بستگی دارد که به روسیه اجازه داده‌اند برای هدف گرفتن مواضع داعش از حریم هوایی کشورهایشان استفاده کند.

او افزود: این مساله بسیار ساده است؛ روس‌ها فورا با ایران و عراق به توافق رسیدند اما با ترکیه نه.

ایگور سوتیاجین، یکی از محققان ارشد در موسسه "مطالعات دفاعی و امنیتی" سرویس‌های متحد سلطنتی می‌گوید: تصمیم مسکو برای شلیک موشک‌های کروز از تمایلی برای تاکید بر نقشش به عنوان یکی از قدرتهای جهان هم طراز با آمریکا و ناتو نشات می‌گیرد.

حملات موشکی عمدتا برای تضعیف نیروهای دشمن پیش از جنگی بزرگ یا زدن اهدافی که از طریق حملات هوایی غیر قابل دسترسی هستند، استفاده می‌شوند.

روسیه بارها اعلام کرده، هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروهای زمینی به سوریه ندارد و نیروی هوایی‌اش بیش از یک هفته است که بر فراز سوریه به پرواز درآمده است.

سوتیاجین افزود: این کار انجام شد تا روس‌ها شبیه آمریکایی‌ها به نظر برسند و نقش ابرقدرت را بازی کنند. روس‌ها می‌خواهند بگویند که "ما را جدی بگیرید".»

انتهای پیام

کد N986574

وبگردی