آفتاب

نخست‌وزیر فرانسه در قاهره: دشمن مشترکی به نام داعش داریم

نخست‌وزیر فرانسه در قاهره: دشمن مشترکی به نام داعش داریم

نخست‌وزیر فرانسه مصر را شریک اصلی برای رویارویی با بحران های موجود در منطقه، جنگ داخلی در سوریه، روند صلح میان اسرائیل و فلسطین و تنش در لیبی یا یمن خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ مانوئل والس،‌ نخست وزیر فرانسه که در اولین مقصد خود در سفرش به سه کشور عربی وارد قاهره شده، تاکید کرد: فرانسه بر این باور است که جهان به یک مصر با ثبات و قوی نیاز دارد. ما یک دشمن مشترک به نام داعش داریم که باید با آن مقابله کنیم.

سفر والس با هدف ارتقای روابط اقتصادی و رایزنی درباره درگیری‌های منطقه با سران کشورهای عربی صورت گرفته است.

نخست وزیر فرانسه همچنین بر حمایت کشورش از رییس جمهوری مصر و خواست قاهره در تضمین ثبات و توسعه کشور به ویژه تحول و توسعه تاکید کرد.

وی به صورت علنی به مساله سرکوب مخالفان در مصر اشاره نکرد اما گفت که وضعیت حقوق بشر در مصر در جامعه بین الملل در مرکز توجه قرار گرفته است.

نخست وزیر فرانسه همچنین قصد دارد تا امروز (یکشنبه) با شیح الازهر مصر دیدار کند. وی سپس به اردن می رود و از اردوگاه آوارگان مسیحی عراقی در این کشور نیز بازدید می کند.

مانوئل والس روز دوشنبه در کنار ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه و هیاتی بلندپایه از تجار این کشوربه عربستان می رود و روز سه شنبه نیز با سلمان، پادشاه عربستان دیداری خواهد داشت.

والس در این سفر قرارداد فروش دو ناو میسترال به مصر را امضا کرد. فرانسه این میسترال ها را برای روسیه ساخته بود اما فروش آنها به مسکو به دلیل دخالتش در امور اوکراین منتفی شود. این ناوها هر کدام می توانند 16 هلیکوپتر، چهار ناوچه آبی-خاکی و‌ 13 تانک را حمل کنند و در 2011 به سفارش روسیه و با توافق مبلغ 2 / 1 میلیارد یورو ساخته شدند.

قرارداد فروش ناوهای میسترال نشان دهنده رویکرد فرانسه درقبال السیسی است که در جریان کودتای نظامی 2013،‌ محمد مرسی،‌ رییس جمهوری منتخب مصر را برکنار کرد و از آن زمان تاکنون اقدامات زیادی برای سرکوب طرفداران محمد مرسی صورت داشته است.

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه نیز به مساله اهمیت نقش مصر در مقابله با افراط گرایی در خاورمیانه به ویژه علیه داعش مکررا تاکید کرده است. وی در 23 سپتامبر 2015 موافقت خود را برای فروش ناوهای میسترال به مصر اعلام کرد.

انتهای پیام

کد N986372

وبگردی