آفتاب

روزگار قالیبافان نمی‌چرخد

روزگار قالیبافان نمی‌چرخد

در این آشفته بازاری که هر روز نوکیسه‌ای بی‌رنج و زحمت صاحب میلیاردها تومان پول و ثروت می‌شود بد نیست بخوانیم زندگی مردی را که با تلاش شبانه روزی و توکل بر خدا میلیون‌ها تومان سرمایه جمع‌آوری کرد و هم اکنون نان 1000 نفر را می‌دهد.

"محمدرضا ایزانلو" دارای کارگاه‌های قالیبافی در 50 روستاست. در روستای اسفیدان از توابع بجنورد متولد شد، درس را رها کرد و از 11 سالگی به چوپانی مشغول شد و ناخودآگاه به سوی بافتن فرش سوق یافته است.

او به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، گفت: زمانی که پشت دار قالی نشستم فقط 400 تومان پول داشتم که آن را هم پدرم به من داد و این کار را با این مقدار پول به همراه پنج خواهر دیگر انجام دادیم. چندی سالی فرش می‌بافتیم اما بعد از مدتی دار قالی و نخ را به اهالی روستا می‌دادیم تا آنها نیز برای ما ببافند، این کار را تکرار کردیم تا کارمان رونق گرفت و هم اکنون دارای 400 دار قالی و 1000 بافنده در 50 روستا هستم.

ایزانلو ادامه داد: چند سال گذشت و کار خیلی خوب پیش می‌رفت، سفارشات بافت فرش زیادی هم برای داخل و هم برای خارج از کشور داشتم، بطوریکه طی چند سال گذشته تعداد دارهای قالی به 1000 دستگاه و تعداد بافندگان به 4000 نفر بودند که برایم فرش می‌بافتند اما الان به دلیل نبود صادرات و رکود شدید بازار فرش، این تعداد کاهش یافته است. دو سالی است که نتوانسته‌ام فرشی بفروشم و الان 800 تخته فرش دستبافت صادراتی در انبار دپو شده است. طی این مدت دستمزد بافنده داده شده است و تعدادی فرش نیز به صورت مدت دار( حدود 10 ماه) فروخته شده که اگر تاجر بتواند آن را بفروشد، پول را می‌دهد و اگر نتواند، جنس را برمی‌گرداند.

وی کارش را دوست دارد و نمیتواند از آن دست بکشد. او معتقد است: 20 سال است که بافنده برای من فرش بافته است حال چطور وجدانم اجازه می‌دهد که بگویم نبافند، آن ها باید چه بکنند، بافنده‌هایم از قشر محروم روستایی هستند، چطور باید مخارج زندگی خود را تامین کنند. گاهی اوقات که بافنده می‌آید تا دستمزد خود را بگیرد و من پولی ندارم، می‌گویم فردا بیا، می‌نشیند و گریه می‌کند، اگر دستمزدش داده نشود تا غروب هم می‌نشیند. خوب روزگارش فقط از این طریق می چرخد. در گذشته که دستمزد بالا بود وضعیت زندگی بافنده‌هایم خیلی خوب بود، حتی آنها توانستند خانه نیز بخرند اما حالا به علت رکود در بازار فرش دستمزدها نیز پایین آمده است و زمانی که قرار است فرش را 6 ماهه ببافند این مدت به هشت تا 9 ماه نیز طول می کشد.

وی ادامه داد: آنها دلخوشی برای بافت فرش ندارند و با این دست مزدها زندگیشان نمی‌چرخد و الان که فصل برداشت پیاز است به مزارع برای کارگری رفته‌اند. با کارگری در مزارع روزی حداقل 40 تا 50 هزار تومان عایدشان می شود این درحالیست که دستمزد قالی‌بافی 10 تا 15 هزار تومان در یک روز است.

ایزانلو بیان کرد: 90 درصد از فرش‌هایم صادراتی است و باید دولت برای حمایت از ما تدابیری بیندیشد تا بتوانیم کارگاه‌ها را سرپا نگه داریم اما حمایت مسولان تاکنون فقط در حد حرف بوده است. باید عمل در کار باشد. ما زحمت می‌کشیم اما تمامی زحمت‌های ما هدر می‌رود. همانند انسان‌های مرده هستیم و فقط یک هیکل از ما باقیمانده است. در گذشته تاجرهای داخلی، آلمانی و عرب برای سفارش فرش به کارگاه‌ام مراجعه می‌کردند اما دیگر خبری از آنها نیست.

جباری یکی از بافنده های فرش که از حمایت نکردن بیمه از قالیبافان گلایه دارد، اظهار کرد: قالی بافان باید در آتش عده‌ای که به دروغ خود را قالیباف جا زدند و بیمه شدند، بسوزند و بیمه نشوند. از طرف دیگر رکود بازار فرش سبب شده تا گاهی اوقات سفارشی برای قبول فرش حتی با این دستمزدهای اندک وجود ندارد و گاهی اوقات باید با گریه و زاری سفارش بگیریم. تعداد زیادی از قالی‌بافان کار را رها کرده‌اند و بر سر ساختمان‌ها و یا در مزارع کشاورزی کار می‌کنند.

انتهای پیام

کد N986339

وبگردی