آفتاب

لاریجانی: طرح برجام به اطلاع رهبر معظم انقلاب رسیده است

لاریجانی: طرح برجام به اطلاع رهبر معظم انقلاب رسیده است

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که طرح اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام به اطلاع رهبر معظم انقلاب رسیده است گفت: ایشان فرموده اند من درباره برجام نظری ندارم و در رای نمایندگان دخالت نمی کنم .

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی لاریجانی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با بیان این موضوع ادامه داد: این طرح یک مساله ملی است و باید در مساله ملی توافق داشت من دیشب از ابتدا تا انتهای طرح را با آقای شمخانی مرور کردیم و خواندیم و وی آن را پذیرفت حتی گفت که در این طرح موضوعات مهمی مطرح شده که خوب است.
لاریجانی در پاسخ به سخنان زاکانی گفت:در مورد این که گفتید این طرح از دو ماه پیش آماده شده بود و طرح را شما دادید؛ جایی هم گفتید که دوبار به رهبر معظم انقلاب تقدیم کردید و ایشان جواب ندادند باید بگویم هر دوی آنها درست نیست.
رییس مجلس اظهار داشت: ما نباید از مقام معظم رهبری مطلبی را نقل کنیم، رهبر معظم انقلاب علنی گفته اند من در موضوع تصمیم مجلس دخالت نمی کنم . این نظر رهبری است و من هم این را گفته ام. منتها در مورد این مسئله ایشان فرمودند که مجلس باید تصمیم بگیرد، آیا مجلس فقط همان مطلبی را که کمیسیون برجام ارائه داد باید بررسی کند . مقصود رهبری این بود که این گزارش باید توسط کمیسیون برجام بررسی شود یا خیر؟ که ظاهر این نیست.
نمانیده مردم قم در مجلس افزود: مجلس باید در این زمینه تصمیم بگیرد. ما در مشاوره هایی که داشتیم گفتیم که راه های این چنینی هم هست. اگر من از قبل این پیش بینی ها را می کردم امروز شما می گفتید چرا مدیریت نکردید. بحث های اولیه ای مطرح شد؛ موضوع به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارجاع شد. من آقای زاکانی و آقای جلالی را به دبیرخانه معرفی کردم تا درباره این طرح با دبیرخانه همکاری کنند. آقایان در دبیرخانه فردی را مشخص کردند و این سه نفر طرح را منقح کردند. اینکه می گویند نظرات دبیرخانه لحاظ شد، به طور کامل تکذیب می شود.
رییس مجلس اظهار داشت: من شب گذشته ساعت 7 شب با آقای شمخانی از اول تا آخر این طرح را بررسی کردیم و وی آن را قبول کرد تا همه آن اجرا شود. بینی و بین الله وی حی و حاضر است من اتفاقا گفتم ایشان امروز به مجلس بیاید تا همه بدانند چیزی پشت صحنه نیست، چرا ما این کار را کردیم؟ برای اینکه این یک مسئله ملی است.
لاریجانی افزود: باید در مسئله ملی توافق باشد . موضوع هسته ای موضوعی است که به رهبری مربوط است . بنابراین ما رهبری را مطلع کردیم و ما نباید نظر ایشان را می گرفتیم و اگر نظر ایشان گرفته می شد مجلس نمی توانست خلاف آن نظر دهد و اینکه گفته می شد آقا نظر ندادند، قرار نبود ایشان نظر دهند.
رییس مجلس ادامه داد: بنابراین حق این بود که ما رهبری را مطلع کنیم که این کار را انجام دادیم و همیشه طرح های مربوط به هسته ای از طریق دبیرخانه انجام می شد و آن ها هماهنگ می کردند که همین کار را کردیم.
وی اضافه کرد: دیشب ما با هم از ابتدا تا انتهای آن را خواندیم و اقای شمخانی آن را قبول کردند پس نه تنها مطلبی که آقای زاکانی می فرمایند حرف اقای شخانی نیست که حتی آقای شمخانی هم گفتند که این یک بیانیه نیست بلکه مطالب مهمی در آن وجود دارد.
لاریجانی خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: چرا چیزی را خودتان با دست خودتان خراب می کنید. بنابراین ما این هماهنگی را انجام دادیم البته می ماند یک بحث دیگر که مربوط می شود به هماهنگی داخل مجلس.
لاریجانی اظهار داشت: ما باید چه کار می کردیم، یک روز من حداد را در حیاط مجلس دیدم و درباره این موضوع گفتم چه کنیم در این قضیه؟ گفتیم چنین چیزهایی به ذهن من می رسد که حداد پاسخ داد چنین چیزهایی هم به ذهن من می رسید، گفتم خب این مبدا خوبی می شود تا دوستان مجلس همگرا شوند.
وی تصریح کرد: اواسط بررسی برجام در کمیسیون ویژه هم من آقای زاکانی را در جریان گذاشتم که شما با دبیرخانه همکاری کنیم تا بعد از گزارش برجام طرحی وجود داشته باشد وگرنه بعد از ارائه گزارش چه کار می خواهید بکنید که زاکانی کلیت را قبول داشت و گفت من با آقایان صحبت کردم . من در همین موقع به آقای جلالی هم گفتم که با دبیرخانه و آقای زاکانی همکاری کنید تا همگرایی دو فراکسیون به نتیجه برسد.
عضو شورای امنیت ملی تصریح کرد: بعد ما با حضور آقای حداد و افرادی دیگر مانند زارعی و نبویان و دهقان جلسه ای داشتیم و گفتیم خب این سیر بحث است حالا چه کنیم نتیجه این شد که 3 نفر از فراکسیون اصولگرایان و 3 نفر از فراکسیون رهروان بنشینند و بر روی طرح مقدماتی کار کنند و نظرات خود را اعمال کنند.. بعد از آن جلسه، این شش نفر جلسات دیگری گذاشتند که در این جلسات آقایان توکلی، زارعی، بذرپاش، حقیقت پور، جلالی و بروجردی حضور داشتند . 3 جلسه تشکیل دادند و برخلاف این نکته ای که آقای زاکانی گفتند، جلسه آخر در دفتر من بود.
وی ادامه داد: در این جلسه به نظرات دو فراکسیون عمل شد و متن ماده واحده قبلی نبود و با متن پیش نویس فرق می کرد زیرا خواست فراکسیون اصولگرایان بود که عوض شود و تنها یک مورد بود که آقایان می خواستند یک بندی را اضافه کنند و ما توافق نکردیم که آن بند اضافه شود . ما اضافه کردن این بند را مصلحت نمی دانستیم که بعد هم من چک کردم و دبیرخانه هم مصلحت نمی دانست.
رییس مجلس افزود: همه موارد و توقعات بین دو فراکسیون در طرح اعمال شد به طوری که همه گفتند امضا کنیم . آقای زارعی گفت من به شرطی امضا می کنم که گزارش کمیسیون برجام زودتر خوانده شود. ما گفتیم که نمی توانیم این تعهد را بدهیم چون برجام خودش ارائه گزارش را مرتب عقب انداخته و ممکن است فردا نرسد وگرنه حاضر به امضا بودند.
لاریجانی اظهار داشت: حالا اگر عقاید شما عوض شده بحث دیگری است ولی واقعا این طرح در مسیر همدلی و همگرایی پیش رفت. اگر حرفی از دفتر رهبری می زنند یا از دبیرخانه می زنند ، خلاف است و از دفتر از طریق آقای حجازی به من به طور مستقیم گفته می شود و من حرف های ایشان را عین امانتداری به شما منتقل می کنم.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درباره دبیرخانه هم باید بگویم که شب گذشته ما این طرح را با آقای شمخانی بررسی کردیم و از اول تا آخر بررسی کردیم و وی قبول کرد و نظرات وی نیز اعمال شده و گفتند که طرح خوبی است. حالا برخی ها می گویند این طرح عقب بیفتد یا رد شود و در آن جلسه ای که آقای نبویان بوده است گفتم که خوب است نظر آقای نبویان بر رد است.
وی اظهار داشت: چند نظر درباره برجام در مجلس است. یکی آن که می گویند برجام را رد کنیم، مانند نظر آقای نبویان که برای بنده محترم است. البته من مخالف این نظر هستم ولی به هر حال محترم است. نظر دیگر این است که برجام را به دولت بازگردانیم و بگوییم که شما لایحه بدهید که نظر آقای رسایی است. آقای رسایی مطرح کردند که ما ایرادها را بگیریم و بگوییم بروید دوباره مذاکره کنید که فکر می کنم این در شرایط فعلی یک تیر در تاریکی است.
لاریجانی افزود: نظر سومی نیز وجود دارد، این است که به دولت اجازه دهیم در چارچوب مصوبات شورای امنیت ملی که باید به تصویب رهبری برسد و ملاحظاتی که ما ذیل آن می آوریم بتوانند برجام را اجرا کنند که این نیز با دو نظر ترکیب شده که یکی درباره تهدیدات خارجی است یعنی ممکن است آنها تحریم ها را اجرا کنند. من فکر می کنم به این وجه بیشتر باید توجه کنیم.
وی ادامه داد: من فکر می کنم باید به دو، سه بند این طرح بیشتر توجه کنیم که درباره برجام نوشته شده و جدی هم هست و به هیچ عنوان بیانیه سیاسی نیست . بندی هم در آن وجود دارد که مربوط به بعضی از لغزش هاست . آورده ایم که درباره نیروهای مسلح که در برابر تهدیدات باید چه کاری انجام دهند و در آن به صراحت آورده ایم که نیروهای مسلح هوایی ، دریایی ، زمینی ، موشکی و حتی پدافند هوایی در آن وجود دارد که تمامی آنها هماهنگ شده است و باید تقویت شود که البته شعاری نیست.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در این طرح حتی درباره نفوذ سیاسی و فرهنگی غرب بندی آورده ایم و فرمایش رهبر معظم انقلاب را قانونی کرده ایم که حالا آقایان می گویند که ما یک کار مهم تر داریم و می خواهیم هماهنگی بیشتری انجام دهیم که عیبی ندارد هماهنگی کنید ولی ما هماهنگی را شروع کردیم ولی بعضی از آقایان نظرشان عوض شد. در پشت صحنه هیچ چیزی فرق نمی کند و هیچ چیزی عوض نشده است.
کد N986323

وبگردی