آفتاب

توضیحات لاریجانی درباره روند تدوین طرح برجام

توضیحات لاریجانی درباره روند تدوین طرح برجام

زاکانی مدعی شد: از دیروز به ما گفتند دبیرخانه امنیت ملی مخالف این طرح است و گفتند این طرح را از دستور خارج کنید. اما باز هم با اصرار لاریجانی این طرح در مجلس مطرح شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، در پاسخ به این ادعاها علی لاریجانی خاطر نشان کرد‌: این که گفته می‌شود طرح از دو ماه پیش تدوین شده و در اختیار رهبری قرار گرفته نادرست است. چرا که خود رهبری فرمودند من دخالتی در موضوع بررسی برجام در مجلس نمی‌کنم و فقط تاکید داشتم که مجلس در مورد برجام کنار گذاشته نشود و قطعا باید اظهار نظر کنم، اما آیا مقصود رهبری فقط گزارش کمیسیون برجام بود؟ ظاهرا این نیست.

وی افزود: ما بر اساس قانون و صلاحدید طرح را با دبیرخانه کمیسیون امنیت ملی بررسی کردیم. همین آقای زاکانی نیز از سوی مجلس به همراه آقای جلالی برای بررسی این طرح به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مامور شدند و این که ادعا می‌شود نظرات دبیرخانه در این طرح دیده نشده کذب است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: شب گذشته این طرح خط به خط و با حضور آقای شمخانی بررسی شد و ایشان هیچ ابهامی نداشتند و من تعجب می‌کنم که برخی اظهارات در مجلس مطرح می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترکی از هر دو فراکسیون برای بررسی طرح برجام گفت:‌ من دو قبل در یک جلسه‌ای با آقای حداد صحبت کردم و ایشان اظهار داشتند که به نظر شما باید در مورد برجام چه کرد که من پیشنهاد خود را دادم و اتفاقا آقای حداد نیز همین نظر را داشت و بر همین اساس برای بررسی طرح اقدام متناظر گروهی ویژه متشکل از هر دو فراکسیون اکثریت مجلس تشکیل شد و آقای زاکانی را در جریان این موضوع قرار دادیم و گفتیم باید طرحی باشد که بعد از کمیسیون برجام و مجلس بررسی شود تا اجرای برجام تعیین تکلیف شود. و آقایان توکلی، زارعی، بذرپاش، حقیقت‌پور و بروجردی از اعضای هر دو فراکسیون در جلساتی آن را بررسی نمودند و نظرات همه این دوستان نیز دیده شد.

لاریجانی تصریح کرد:‌ تنها یک موضوع در طرح برجام با مخالفت برخی از اعضای آن کارگروه همراه بود که تشخیص داده شده به مصلحت نظام نیست و در شرایط کنونی نمی‌شود این بند در طرح اصلی گنجانده شود و در دبیر خانه شورای امنیت ملی نیز همین نظر را داشتم و همه این تلاش‌ها برای همگرایی در مسیر مصلحت کشور انجام شد.

وی با بیان این که من مخالف رد برجام در مجلس هستم گفت: در مورد برجام نظرات مختلفی است و بعضی از آقایان نیز به صراحت اعلام کردند که برجام باید در مجلس رد شود که البته من مخالفم. برخی از دوستان معتقدند که باید برجام رد شود و برخی دیگر معتقدند باید به دولت بازگردانده شود و دولت مجددا ملاحظاتی را در مذاکره با 1+5 بگنجاند که به نظر من تیری است در تاریکی و شاید شرایط مجدد برای مذاکرات فشرده هسته‌ای وجود نیاید. نظر دیگر هم این است که ما به دولت اجازه دهیم در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی که به تایید و تایید صویب مقام معظم رهبری می‌رسد اجرا کند و ملاحظات مجلس را نیز در موردآن و در جریان اجرا بیند.

وی افزود:‌ یکی از مهمترین ملاحظات ما بحث‌ تحریم‌هاست که باید با یک برنامه درستی و به طور کامل برداشته شود. موضوع دیگر نیز مساله‌ی نظامی است که حساسیت ویژه‌ای دارد و ما در این طرح آوردیم که پدافند هسته‌ای مساله موشکی و توان نظامی ما قابل مقابله نیست و باید مقابله شود . البته در همین اسناد طرحی نیز از سوی آقای رسایی آورده شد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به این ادعا که کمیسیون امنیت ملی به طور یک جانبه و غیر تخصصی اطرح اقدام متناظر را بررسی کرد گفت: کمیسیون امنیت ملی همان کمیسیونی است که بارها مباحث و طرح‌هایی در موضوع هسته‌ای داشت و در مجلس افتخار کرده بود و کمیسیون تخصصی است و جلالی نیز در گذشته به این اعتراض داشتند که بررسی برجام از کمیسیون تخصصی امنیت ملی خارج شد و به کمیسیون دیگری ارجاع شد. و در مورد اصل برجام نیز معتقد بودند که باید در این کمیسیون بررسی شود. چگونه است که دوستان می‌گویند کمیسیون امنیت ملی نامربوط است؟ اما این که به کمیسیون دیگری طرحی ارجاع شود با تشخیص هیات رئیسه است و ما در این مورد تشخیص دادیم که کمیسیون برجام به دلیل مشغله و اختلافات آن این طرح را بررسی نکند، که این نیز مبتنی بر قانون بوده و بالاخره تاید می‌کنم هر آنچه گفته شد بر اساس صداقت و حق است و نگذاریم خودمان با دست خودمان اختلافاتی را ایجاد کنیم.

انتهای پیام

کد N986241

وبگردی