آفتاب
معاون قوه قضاییه اعلام کرد

50 درصد زندانیان برای بار اول، زندان را تجربه می‌کنند

50 درصد زندانیان برای بار اول، زندان را تجربه می‌کنند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت که 50 درصد زندانیان برای بار اول، زندان را تجربه می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت که 50 درصد زندانیان برای بار اول، زندان را تجربه می‌کنند.

محمدباقر الفت در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سمنان، اظهار کرد: تعدد بازگشت مجدد زندانیان به زندان آنقدر بالا نیست که جای نگرانی وجود داشته باشد.

وی درباره چرایی بازگشت مجدد زندانیان و اثرات اقدامات تربیتی در زندان‌ها، گفت: برای پیشگیری از بازگشت زندانیان باید در پی برنامه‌ جامع اصلاح و تربیت در داخل زندان باشیم؛ چرا که تکرار جرم هرچقدر که بیشتر شود نشان‌دهنده عدم‌ موثر بودن برنامه‌های اصلاحی در داخل مجموعه زندان است. اگر چه با تحلیل آمار به این نتیجه می‌رسیم که تعدد بازگشت زندانیان و تکرار جرائم در حدی نیست که جای نگرانی جدی باشد.

معاون دستگاه قضایی با بیان اینکه وظیفه اصلاح زندانیان به عهده سازمان زندان‌ها است، خاطرنشان کرد: البته برای شورای عالی پیشگیری از جرائم نیز در خصوص اصلاح مجرمین تکالیفی پیش‌بینی شده است؛ لذا ما نیز با وضع این قانون و تشکیل شورا، به کمک سازمان زندان‌ها رفته تا با طراحی برنامه‌های متنوع از تکرار وقوع جرائم تا حد امکان بکاهیم.

الفت در خصوص فعالیت‌های این معاونت در خصوص کاهش آمار طلاق در کشور تصریح کرد: اخیرا تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت پیشگیری قوه و مرکز مشاوران قوه در خصوص فعالیت مراکز مشاوره که قرار است در کنار دادگاه‌های خانواده فعالیت کنند، منعقد شد.

وی ادامه داد: این مراکز مشاوره قرار است زوجین را به برگشت به زندگی و تحکیم بنیان خانواده دعوت کنند. این تفاهم‌نامه دستورالعمل تخصصی دارد که با مشارکت همه دستگاه‌های ذیربط تهیه و تدوین شده و متن نهایی به ریاست قوه ارسال شده تا پس از تایید ریاست قوه به استان‌ها ارسال شود.

این مقام ارشد قضایی تصریح کرد: این تفاهم‌نامه در حقیقت، حلقه‌ای از حلقه‌های دادگاه خانواده را به سایر قسمت‌ها، متصل می‌کند و از این رو امید به اثرگذاری آن بالا است.

الفت با بیان اینکه اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در خصوص جلوگیری از طلاق محدود به این تفاهم‌نامه نیست، اضافه کرد: در همین راستا برنامه‌ها و اقدامات زیادی در دستگاه قضا اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به برخی از این برنامه‌ها از ضرورت راه‌اندازی کارگاه‌های پیش از ازدواج سخن گفت و افزود: زوجین باید پیش از عقد با حضور در این کارگاه‌ها، مهارت زندگی مشترک را بیاموزند تا از این طریق آمار طلاق در کشور را کاهش دهیم.

وی با اشاره به الزام زوجین به اخذ گواهی سلامت جسمی پیش از ازدواج، خاطرنشان کرد: در صدد هستیم همانطوری که زوجن ملزم به اخذ گواهی سلامت جسمی می‌شوند، گواهی‌های دیگری نظیر گواهی سلامت روحی-روانی، حضور در کارگاه‌های تخصصی پیش از ازدواج و... را نیز اخذ کنند تا زوجین با آمادگی بیشتری وارد زندگی مشترک شوند.

الفت با بیان اینکه قرار است مرکز مشاوران در استان‌ها نیز تشکیل شود، یادآور شد: اداره این مرکز به عهده معاونت پیشگیری دادکستری استان‌ها است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در خصوص برنامه‌های این معاونت در حوزه جرائم نوپدیدی نظیر جرائم سایبری، اظهار کرد: بدون تردید لازم است با توجه به گسترش فضای مجازی و افزایش استفاده شهروندان از این فضا، برنامه‌ای جدی برای این بخش طراحی شود.

وی با بیان اینکه سرعت پیشرفت تکنولوژی در این حوزه بسیار بالاست، افزود: باید متناسب با این تغییرات، برنامه‌هایی برای مقابله با جرائم سایبری طراحی کنیم.

الفت با بیان اینکه قوه قضاییه در این فضا تجربه زیادی ندارد، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی در این بخش فعالیت‌های خوبی داشته که از تجربیات آنها استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N986195

وبگردی