آفتاب

آغاز انتخابات ریاست جمهوری بلاروس

آغاز انتخابات ریاست جمهوری بلاروس

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس امروز (یکشنبه) آغاز شده و بیش از 6000 حوزه رای‌گیری در سراسر این کشور کار خود را شروع کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رای‌گیری از ساعت هشت صبح (به وقت محلی) آغاز شده و تا ساعت هشت شب ادامه خواهد داشت. بیش از 900 ناظر بین‌المللی از سوی کمیته انتخاباتی برای نظارت بر روند رای‌گیری مستقر شده‌اند.

چهار کاندیدا برای رقابت ریاست جمهوری وجود دارد که شامل «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهوری کنونی بلاروس، «نیکولای اولاخوویچ» رئیس حزب میهنی بلاروسی و رئیس سازمان کازاک‌های بلاروس، «سرگئی گایدوکویچ» رئیس حزب لیبرال دموکراتیک و «تاتیانا کوروتکویچ» فعال کمپین "حقیقت را بگو" می‌شود.

نظرسنجی ماه سپتامبر موسسه مستقل مطالعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پیش‌بینی کرد که لوکاشنکو بیش از 60 درصد آراء و کوروتکویچ حدود 25 درصد رای کسب کند.

از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، رهبر کنونی بلاروس در مجموع پنج کمپین انتخاباتی در تاریخ این جمهوری شرکت کرده است. به نظر می‌رسد لوکاشنکو باز هم قصد دارد تا حکومت 21 ساله خود را تمدید کند. با پیروزی مجدد، لوکاشنکو برای پنجمین دوره متوالی روی کار می‌آید و اگر انتخابات بدون هیچ حادثه خاصی انجام شود، اتحادیه اروپا احتمالا تحریم‌های بلاروس را لغو می‌کند.

لوکاشنکوی 61 ساله که یکبار از سوی واشنگتن "آخرین دیکتاتور اروپا" نامیده شد، از 1994 که کشورش مستقل شد، حکمرانی می‌کند و روابط نزدیکی با روسیه دارد. با این حال لوکاشنکو گاها از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه انتقاد می‌کند.

هم‌اکنون که مسکو در حال قدرت‌نمایی نظامی است، اختلافی میان رهبران این دو کشور برای افتتاح یک پایگاه هوایی روسیه در بلاروس وجود دارد. از سوی دیگر حبس شدن مخالفان سیاسی در بلاروس به انزوای بین‌المللی و اعمال تحریم‌های غرب علیه مقام‌های بلاروس در پی انتخابات مناقشه‌آمیز سال 2010 منجر شد.

انتهای پیام

کد N986175

وبگردی