آفتاب

"بد نشستن"؛ شایع‌ترین علت گردن درد

"بد نشستن"؛ شایع‌ترین علت گردن درد

یک عضو هیات علمی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: گردن درد در کودکان و نوزادان به صورت کجی گردن و در بزرگسالان به صورت اسپاسم عضلانی مشاهده می‌شود.

مسعود رفیعایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه اصفهان، با بیان اینکه شایع‌ترین علت درد گردن بد نشستن است، اظهار کرد: گردن درد در افرادی که زیاد مطالعه می‌کنند یا در طول روز بیشتر با کامپیوتر کار می‌کنند به دلیل شیوه نشستن بیشتر مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه عوامل متعددی در بروز درد در ناحیه گردن تاثیر دارد، افزود: وضعیت نامناسب سر و شانه‌ها، تغییر شکل مهره‌ها، آرتروز، دیسک و بیماری‌های ناشی از اسپاسم عضلانی و کشیدگی‌های لیگامانی از جمله علل ابتلا به گردن درد است.

این متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه مهم‌ترین علل وجود درد در ناحیه گردن سه بیماری آرتروز، فتق دیسک و اسپاسم عضلانی است، خاطر نشان کرد: در صورت وجود درد در ناحیه گردن بیمار باید در مراحل اولیه بروز درد به پزشک متخصص مراجعه کند، زیرا درمان در مراحل اولیه موثرتر است.

رفیعایی با بیان اینکه نخستین راهکار برای درمان درد گردن اصلاح حالت نشستن است، گفت: انجام ورزش‌های مربوط به حرکات شانه، سر، گردن و عضلات عمقی گردن نیز به کاهش درد گردن کمک می‌کند. معمولا درمان گردن درد بستگی به شدت درد، علت آن و ناحیه درد دارد و در صورتی که شدت آن زیاد باشد انجام جراحی توصیه می‌شود.

این عضو هیات علمی گروه ارتوپدی علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه فیزیوتراپی در کاهش درد گردن موثر است، گفت: علاوه بر فیزیوتراپی بهتر است بیمارحرکات فعال و مداوم ورزشی مربوط به گردن درد را انجام دهد.

رفیعایی با بیان اینکه معمولا بیماری‌های مربوط به دیسک علائم خود را دارند و با رادیوگرافی مشخص می‌شوند، تصریح کرد: پزشکان متخصص ارتوپدی معمولا از طریق مشاهده ظاهر و لمس گردن علت بیماری را تشخیص می‌دهند.

وی به گردن درد در کودکان اشاره کرد و گفت: قرینگی بین دو طرف گردن یا کج بودن گردن کودک از جمله علائمی است که مشخص کننده گردن درد در کودکان است و مهم‌ترین نشانه آن سفتی عضلات در قسمت پشتی گردن است.

این متخصص ارتوپدی با تاکید بر اینکه والدین در صورت مشکوک شدن به گردن درد کودک به متخصص اورتوپدی مراجعه کنند، ادامه داد: گردن درد در کودکان و نوزادان به صورت کجی گردن و در بزرگسالان به صورت اسپاسم عضلانی مشاهده می‌شود.

انتهای پیام

کد N986093

وبگردی