آفتاب
سفیر کشورمان در باکو خبر داد

امضای توافقنامه اتصال راه آهن آذربایجان به ایران

امضای توافقنامه اتصال راه آهن آذربایجان به ایران

سفیر کشورمان در باکو گفت: سند توافقنامه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران، در نشست آستارا – آستارا، امضا شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محسن پاک‌آیین در صفحه شخصی فیسبوک خود از آغاز پروژه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران، خبر داد و نوشت: مسیر کریدور شمال – جنوب یا همان راه ابریشم احیا می شود. این سند با حضور آقای محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و آقای شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان پس از دو روز مذاکره فشرده توسط رییس شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان و مدیرعامل شرکت راه آهن ایران به امضا رسید .

بر اساس مفاد این سند قرار شد طرف آذری، هشت کیلومتر راه آهن را تا نقطه صفر مرزی ادامه دهد و طرف ایرانی نیز ادامه مسیر خط راه آهن را آغاز خواهد کرد تا این خط ریلی در نهایت به پایانه متصل شود. امضای توافقنامه برای اتصال راه آهن دو کشور، مهم ترین نتیجه موفقیت آمیز نشست دور روزه در آستارای ایران و جمهوری آذربایجان بود.

این سند در دو مرحله تنظیم شده و بر اساس آن راه آهن سراسری آذربایجان تا نقطه صفر ادامه می یابد و به دنبال ایجاد پایانه ای در ایران ، پلی نیز بر روی رودخانه مرزی با سهم مشترک 50 درصد برای هر دو کشور احداث می شود. امیدوار هستیم این اقدامات ظرف یک سال آتی به سرانجام برسد که در این صورت حجم روابط ایران و جمهوری آذربایجان به چهار برابر وضعیت فعلی ارتقا می یابد.

اتصال راه آهن و ساخت پایانه با ظرفیت پنج میلیون تن از جمله اتفاق های خوبی است که در یک سال آتی شاهد آن خواهیم بود و انشاءالله در آستارا ترکیبی از راه آهن، بندر و حمل و نقل جاده ای را خواهیم داشت. این اتفاق فرصتی برای انتقال کالا به آذربایجان و روسیه از طریق خلیج فارس خواهد بود. با ایجاد راه آهن ترانزیت از طریق خط آهن به اروپا و دریای سیاه ، کار بزرگی از سوی هر دو طرف انجام می شود و این، به نفع تجارت منطقه ای است. در ماه دسامبر پیش رو، کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در ایران تشکیل می شود که یکی از موضوعات اصلی کمیسیون، پروژه اتصال راه آهن خواهد بود. موارد دیگری که در مذاکرات آستارا پیرامون آن به توافق رسیدیم؛ احداث پل جدید در کنار پل حمل و نقل جاده ای بود تا ضمن تسهیل در تردد نیازمندی های آینده این دو کشور و ترانزیت آن را جوابگو باشد. فعال کردن گمرک آستارا ، ارتقای سرعت آن و رد و بدل کردن دیتاها از طریق الکترونیکی و هوشمند شدن آن از دیگر موارد مذاکرات دو طرف بود. انشاالله تا 20 روز آینده، با تشکیل کمیته ای در آستارا برای اقدامات بعدی از جمله عملیاتی شدن طرح 24 ساعته کردن کار گمرکات مرزی تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

انتهای پیام

کد N986058

وبگردی