آفتاب

دنیس راس: نتانیاهو حاضر به عقب نشینی از کرانه باختری بود

دنیس راس: نتانیاهو حاضر به عقب نشینی از کرانه باختری بود

مذاکره کننده سابق آمریکا در روند صلح خاورمیانه در کتابش نوشته است: نتانیاهو پنج سال پیش در اظهاراتی مبهم به آمریکا گفته بود اگر نیازهای امنیتی رژیم تحت امرش برآورده شود از اکثر مناطق کرانه باختری عقب نشینی می کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دنیس راس، مذاکره کننده آمریکا در فرآیند صلح خاورمیانه قرار است در روزهای آینده کتابی تحت عنوان "محکوم به موفقیت: روابط آمریکا-اسرائیل از زمان ترومن تا اوباما" را منتشر کند.

وی در کتابش شرح می دهد که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا در سال 2010 از نتانیاهو پرسیده بود که حاضر است برای پیشبرد مذاکرات صلح خاورمیانه و حفظ امنیت اسرائیل چه کاری انجام دهد وی نیز گفت که تل آویو می تواند از اکثر مناطق کرانه باختری عقب نشینی کند.

راس خاطر نشان کرد: نتانیاهو نمی خواست درصد بدهد اما درک می کرد که فلسطینی‌ها چه می خواهند و اگر نگرانی‌های امنیتی اسرائیل از سوی ما پذیرفته و برطرف می‌شد ممکن بود او به طور کلی پاسخگو باشد.

دنیس راس به مشاوره دهی به روسای جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا پرداخته که شامل باراک اوباما نیز می شود.

راس در مصاحبه ای به رویترز گفت، اعتقاد دارد دنیس راس عمدا در آن زمان درباره اراضی که اسرائیل حاضر است در توافق صلح واگذار کند مبهم صحبت کرد. همانطور که رهبران سابق اسرائیل از تعیین حد و حدود خودداری می کردند زیرا معتقدند هر مرزی که مشخص کنند هرگز کافی نخواهد بود.

دنیس راس ادامه داد: هنگامی که اوباما و نتانیاهو ماه آینده میلادی با هم دیدار کنند منفعتشان در ترمیم روابطی خواهد بود که در ماه مارس به دنبال توافق بر سر برنامه هسته ای ایران به پایین ترین حد خود رسید.

وی می‌گوید: اگرچه امید چندانی در معاهده صلح میان اسرائیل و فلسطینیان در 15 ماه آینده باقی مانده از دوران ریاست‌جمهوری اوباما وجود ندارد اما اگر رئیس‌جمهور آمریکا با دو طرف برای کاهش تنش‌ها و بهبود وضع زندگی و ایجاد فضایی بهتر در کشورهای عربی کار کند، بسیار خوب است.

انتهای پیام

کد N985843

وبگردی