آفتاب

سرنوشت برجام در بهارستان به کجا می رسد؟/ پرونده

سرنوشت برجام در بهارستان به کجا می رسد؟/ پرونده

برنامه جامع اقدام مشترک ایران و گروه1+5 (برجام) یا همان متن توافق هسته ای ایران و غرب، هنوز در بهارستان میان نمایندگان دست به دست می شود ونتوانسته از مجلس خارج و وارد مرحله اجرایی شود.

عبدالله احمدی: پس از آنکه گزارش کمیسیون تشکیل شده برای بررسی برجام با واکنش های متعددی روبروشد، نمایندگان طرحی را تهیه کردند تا دست دولت را برای اجرای توافق هسته ای باز نگه دارد ضمن اینکه ملاحظات و خطوط قرمز نیز در آن رعایت شده باشد.

 با این حال، این طرح که «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام» و یک فوریت آن در صحن علنی و کمیسیون امنیت ملی تصویب شده، قرار است برای رای گیری نهایی روز یکشنبه در دستور کار مجلس قرار گیرد.

این طرح که برای دولت الزام آور است و ضمانت اجرایی دارد ، صدای مخالفان برجام و توافق هسته ای را در آورده است به طوری که آن ها در صحن علنی به دو فوریت آن رای نداده (اینجا بخوانید) و آنگونه که یکی از نمایندگان نقل کرده است، در کمیسیون امنیت ملی نیز به تصویب آن اعتراض کرده و برای نمایندگان خط و نشان کشیده اند که ما نمی گذاریم این طرح در مجلس به تصویب برسد.(اینجا)

حتی آنطور که برخی نمایندگان خبرداده اند، نمایندگان طیف منتسب به جبهه پایداری قصد دارند در جلسه یکشنبه برای جلوگیری از تصویب طرح برجام از آبستراکسیون (حدنصاب شکنی) استفاده کنند.

هرچند که علی لاریجانی، رئیس مجلس طرح فوریتی برجام را یکی از پیشنهادهای کمیسیون ویژه می داند(ايـــنــــجـــا) که در گزارش نهایی این کمیسیون آورده شده است.البته 5 عضو  کمیسیون برجام در بیانیه ای (ايـــنــــجــــا)به محتوای این گزارش و نحوه تنظیم آن خارج از مجلس اعتراض کرده اند و برخی نمایندگان این گزارش را اگرچه غیر الزام آور می دانند اما تاکید دارند که این گزارش با جهت گیری ها سیاسی و دیدگاههای جناحی نوشته شده است.(اینجا)

این نمایندگان معتقد بودند که این گزارش خارج از مجلس نوشته شده است و تیم مذاکره کننده سابق در نگارش آن دخیل بوده است (ايـــنــــجــــا) و تاکید کردند اقلیت مجلس نباید مانع خواست اکثریت شوند.(ايــــنـــــجـــــا)

اگر چه بیانیه این پنج نفر که علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پای آن را امضاء کرده است و گفته که شورای عالی امنیت ملی برجام را تائید کرده است، با واکنش علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون برجام مواجه شده است (اینجا) اما نمایندگان معترض به گزارش کمیسیون برجام نیز پاسخ وی را داده اند و این واکنش ها همچنان ادامه دارد. غلامرضا تاج گردون در نطق میان دستور خود و همچنین در صفحه اینستاگرام خود و عباسعلی منصوری آرانی و مسعود پزشکیان نمایندگانی هستند که به این اظهارات واکنش نشان دادند.

این واکنش ها حتی به علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی هم رسید و او در گفت و گویی با انتقاد از رویکرد کمیسیون برجام گفت: دوستان با این گزارش بدی که تهیه کردند، ضربه بدی به کشور زدند. وی تاکید کرد:آقای لاریجانی چندین بار به کمیسیون تذکر دادند که متوجه باشید سند به دست دشمن ندهید، اما آقایان توجه نکردند.

همچنین عوض حیدرپور،عضو ديگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اظهارات زاکانی و حواشی به وجود آمده پیرامون گزارش کمیسیون برجام گفت: زاکانی ظرفیت ریاست کمیسیون را ندارند وی تصریح کرد: کلیات برجام مورد موافقت مجلس است و عموم نمایندگان علاقمندند به آن رای مثبت دهند.

 در این میان، دولت نیز امیدوار است که نمایندگان مجلس طرح برجام را تصویب کرده و به دولت برای اجرای آن کمک کنند. مجید انصاری پس از جلسه استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت:امیدوارم روحیه واقع‌گرایی، مصلحت‌گرایی و مردم‌گرایی مجلس که در رأی اعتماد مجدد به دکتر آخوندی متبلور شد در هفته آینده و در مسأله برجام نیز مشاهده شود.

با این حال باید منتظر ماند و دید که نمایندگان مجلس روز یکشنبه در صحن علنی مجلس چه تصمیمی خواهند گرفت؟

29220

کد N985676

وبگردی