آفتاب
همایش «بررسی راهکارهای حقوقی پیگیری فاجعه منا»

مومنی‌راد: ایران باید با صدور بیانیه‌ای، درخواست‌هایش را از عربستان مطرح کند

مومنی‌راد: ایران باید با صدور بیانیه‌ای، درخواست‌هایش را از عربستان مطرح کند

یک استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران گفت که ایران باید در خصوص حادثه منا بیانیه‌ای را صادر کرده و در آن درخواست های خود را از دولت عربستان مطرح کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مومنی‌راد در همایش بررسی راهکارهای حقوقی پیگیری فاجعه منا که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: در اجرای حقوق بین المللی و حقوق بشر شاهد سیطره ثروت، قدرت و ... هستیم و اکنون ثروت و دلار نفتی عربستان، دهان نهادهای حقوق بشر، مطبوعات و رسانه ها و ... را بسته است.

وی گفت: اگر در جایی یک حیوان به طور نامتعارف کشته شود همه بسیج می شوند ولی با وجود اینکه این همه انسان کشته شده‌اند متاسفانه کشور عربستان حاضر نیست کمیته حقیقت یاب تشکیل شود.

مومنی‌راد ادامه داد: ما اسناد و مدارک متعددی داریم که عربستان را ملزم به پاسخگویی می کند و طرح دعوا در محاکم عربستان را داریم که اگر دولت عربستان از آن استنکاف کند، برگ برنده ما محسوب می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در اینکه نقض حقوق دیپلماتیک ما در حادثه منا رخ داده، شکی نیست، ولی آیا ماموران و مجریان ما نباید در قبال این حادثه پاسخگو باشند.

وی با یادآوری اینکه ما چندین معاهده مربوط به حقوق دریاها داریم، گفت: در کنوانسیون 1982 نجات و امداد دریایی پیش بینی شده است. در اینجا می بینیم که اصل حادثه یک مساله است ولی مسایل پیرامون و مسائل بعدی آن یک مساله دیگر است. به فرض اگر این حادثه عمدی نبوده یا از روی قصور رخ داده، آیا نباید به گروه های امداد و نجات و هلال احمر ما اجازه کمک رسانی به مصدومین داده می شد؟

مومنی‌راد با اشاره به اینکه باید از ظرفیت های حقوق بین الملل و حقوق بشر در قبال حادثه منا استفاده کنیم، گفت: حقوق بین الملل و حقوق بشر دچار معیارهای دوگانه اند و ما باید به سمتی برویم که حق‌مان را بگیریم.

وی با اشاره به اینکه ایران باید در زمینه حادثه منا بیانیه‌ای صادر کند، گفت: باید ایران در این بیانیه از عربستان بخواهد کارگروه حقیقت یاب سریع و فوری مبتنی بر عدالت تشکیل دهد و برای حفظ مدارک و اسنادی که در این حادثه بوده تلاش کند و باید همه دوربین های موجود در آنجا را کنترل کند.

مومنی راد در پایان گفت: ایران باید در این بیانیه درخواست تعقیب قانونی مسببین حادثه منا را داشته باشد. همچنین پرداخت فوری خسارت مدنی به خانواده های جانباختگان حادثه و عذرخواهی رسمی مقامات سعودی و تضمین عدم تکرار چنین وقایعی در آینده را بخواهد.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی مدیر گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران که مدیریت این همایش را بر عهده داشت، فاجعه منا و درگذشت دکتر قربان نیا را در این حادثه تسلیت گفت.

انتهای پیام

کد N985632

وبگردی