آفتاب
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید خبر داد

تهیه نقشه ژئورفرنس حرائم تخت‌جمشید و نقش رستم

تهیه نقشه ژئورفرنس حرائم تخت‌جمشید و نقش رستم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید از تهیه نقشه ژئورفرنس از نشانه‌های حرائم تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر در فرمت گوگل ارث و جی.آی.اس خبر داد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه فارس، «مسعود رضایی‌منفرد» اعلام کرد: با تهیه نقشه ژئورفرنس از نشانه‌های حرائم تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر، امکان کارشناسی و ردیابی موقعیت این نشانه‌ها بصورت آفلاین و برای اولین‌بار در ایران برای کارشناسان میراث فرهنگی فراهم شد.

وی افزود: با اجرای این طرح، بحث تبیین حریم و محدوده‌های آن تکمیل و علاوه‌بر کارشناسان، امکان نظارت پیوسته از موقعیت تک‌تک نشانه‌ها هم در دفتر کار و هم در محل (فیلد) توسط یگان حفاظت امکان‌پذیر خواهد بود.

رضایی‌منفرد، شاخص‌گذاری حریم را در ابتدا به شکل نشانه‌های بتونی و در مرحله بعد در قالب تهیه و تولید نقشه ژئورفرنس، یکی از عوامل مهم حفاظتی محوطه‌های باستانی بر شمرد و گفت: در عصری که فرایندهای رشد و توسعه در قالب افزایش جمعیت و افزایش ساخت و ساز، افزایش میزان بهره‌وری از زمین‌های کشاورزی و آب‌های زیرزمینی، و ساخت و توسعه مراکز شهری و صنعتی موجب تغییر هرچه سریع‌تر چهره زمین شده است، تعیین و تثبیت حریم آثار از مباحث مهم در حوزه میراث فرهنگی به شمار می‌رود.

محوطه میراث جهانی تخت جمشید در 10 کیلومتری شمال شهر مرودشت در استان فارس قرار گرفته است. این محوطه در تاریخ 24 شهریور 1310 با شماره 20 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در 4 آبان ماه 1358 نیز به دلیل هماهنگی ویژگی‌های آن با بندهای شماره 1، 3 و 6 کنوانسیون حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان به عنوان 114 اثر در فهرست میراث جهانی جای گرفت.

افشین یزدانی، کارشناس حرائم پارسه - پاسارگاد نیز در این رابطه گفت: بازنگری نقشه حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر در سال 1390 تهیه و به تصویب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسید و در تابستان 1392 نیز عملیات نشانه‌گذاری محدوده حریم درجه یک و دو به عنوان یک اقدام مهم، برای نخستین‌بار در کشور به انجام رسید.

وی ادامه داد: در آن پروژه خطوط حرائم، بازنگری شد و نشانه‌های (میله‌ها) 20.1 سانتی‌متری با وزن تقریبی 400 کیلوگرمی در قسمت‌های مختلف از مسیر خطوط حرایم در زمین کار گذاشته شد.

یزدانی، تهیه و تولید نقشه ژئورفرنس و یا زمین مرجع را تکمیل پروژه نشانه‌گذاری حریم عنوان کرد و به این مهم اشاره داشت که نشانه‌گذاری حرائم آثار دارای ارزش تاریخی و میراث فرهنگی، به صورت بتونی برای اولین‌بار در ایران، در محدوده تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر انجام شد.

کارشناس حرائم پارسه - پاسارگاد، تهیه نقشه از موقعیت‌یابی نشانه‌ها و تثبیت موقعیت جغرافیایی و مکانی آنها را به‌ دلیل کاربردی بودن آن در مباحث حفاظتی، باستان‌شناسی و پاسخگویی به استعلامات تعیین حریم، حائز اهمیت خواند و گفت: از آنجا که در پروژه‌های پیشین حریم تخت جمشید، موقعیت تمام نشانه‌ها مشخص نشده بود و دارای شماره نبودند، در حال حاضر و در تکمیل پروژه تعیین حریم، موضوع تهیه نقشه از موقعیت نشانه‌ها (میله‌ها) و کدگذاری (شماره‌گذاری نشانه‌ها) در فرمت نقشه جی.آی.اس و گوگل ارث طی این طرح پژوهشی- میدانی انجام شد.

انتهای پیام

کد N985600

وبگردی