آفتاب

نشست خبری مسئولان واحد زنان 5 تشکل دانشجویی برگزار شد

نشست خبری مسئولان واحد زنان 5 تشکل دانشجویی برگزار شد

نشست خبری مسئولان واحد زنان 5 تشکل دانشجویی شامل جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی مستقل، جنبش عدالتخواه، دفتر تحکیم وحدت و بسیج دانشجویی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این نشست نماینده واحد زنان دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه موضوع اصلی این نشست توجه و تمرکز به خانواده به عنوان یک واحد اجتماعی تأثیرگذار و سازنده است،‌ اظهار کرد: سلامت جامعه متضمن خانواده سالم است و کسانی که راه‌هایی جز ازدواج را انتخاب می‌کنند به هیچ وجه نمی‌توانند آن آرامشی که خانواده دارد برای خود تأمین کنند.

وی افزود: در سبک زندگی اسلامی به فردیت تأکیدی نمی‌شود بلکه خانواده به عنوان واحد اولیه یک جامعه مورد تأکید قرار می‌گیرد که در این نهاد تأثیرگذار وظایفی بر عهده زنان گذاشته شده است که اهمیت فراوانی را در جهت حفظ ساختار خانواده داراست.

نماینده واحد زنان دفتر تحکیم وحدت با تأکید بر اینکه در جامعه اسلامی وظایفی بر عهده زنان گذاشته شده است و اسلام مخالف حضور اجتماعی زن در جامعه نیست، گفت: در تشکیل و حفظ یک جامعه اسلامی وظایف هم برعهده زنان و هم بر عهده مردان قرار گرفته است اما این وظایف هرگز به معنای کم اهمیت بودن نقش زنان در خانواده نیست، چرا که برای آن نقش در خانواده هیچ جایگزینی وجود ندارد.

وی افزود: زن با قوای عاطفی بالایی که خداوند در وجودش قرار داده است می‌تواند ساختار خانواده را تحکیم بخشد.

نماینده واحد زنان دفتر تحکیم وحدت در ادامه عواملی را که باعث تأخیر افتادن در ازدواج می‌شود را برشمرد و گفت: این عوامل بیشتر زمینه فرهنگی دارند و از جمله این موارد تجمل‌گرایی، بی‌بندوباری‌های جنسی و عدم مسئولیت پذیری است.

او با بیان اینکه تجمل‌گرایی باعث بالا رفتن انتظارات افراد می‌شود، ‌اظهار کرد: وقتی تجمل‌گرایی هم از سوی رسانه‌های خارجی و هم داخلی تبلیغ می‌شود تبدیل به الگویی می‌گردد که سبک زندگی را تغییر می‌دهد و در چنین شرایطی توانایی اجرای آن سطح از رفاه اقتصادی را ندارند از ازدواج منصرف شده و یا آن را به تأخیر می‌اندازند و در نتیجه مشکلات بسیاری برای جامعه به وجود می‌آورد.

در ادامه این نشست نماینده واحد زنان انجمن اسلامی مستقل اظهار کرد: این تصور که زنی که در خانه فعالیت می‌کند، موجودی درجه دوم به حساب بیاید درست نیست، چرا که زن کارگزار دیگران به حساب نمی‌آید و آنچه که در خانواده نیز انجام می‌دهد از ایثار و لطف او است.

وی افزود: از نظر اسلام اشتغال خانم‌ها جزء مسائل اصلی نیست اما مخالفتی هم با آن صورت نگرفته است و مسأله اشتغال زنان اگر معارضه‌ای با خانه‌داری و تربیت فرزند پیدا نکند هیچ مانعی برای آن وجود ندارد.

در بخش دیگری از این نشست نماینده واحد زنان جنبش عدالت‌خواه نیز اظهار کرد: خانواده سلول بنیادی یک پیکره اجتماعی است و آنچه که درباره برابری حقوق زن و مرد از دیدگاه فمینیست‌ها مطرح می‌شود درست به نظر نمی‌رسد زیرا که در واقع کسانی که زنان را جنسیتی می‌بینند نه دین و دینداران بلکه فمینیست‌ها هستند.

وی ادامه داد: برابری زن و مرد در اسلام نیز وجود دارد و این دو به عنوان دو کفه ترازو در خانواده هر کدام وظایف خود را انجام می‌دهند و زن می‌تواند با انجام وظایف خودش کفه ترازویش را سنگین‌تر کند.

او در ادامه با بیان اینکه بردگی حقیقی زن زمانی پیش آمد که آنها از خانه و خانواده فاصله گرفته و در کارخانجات مشغول فعالیت شدند، اظهار کرد: یکی از بافت‌هایی که زیر چرخ‌دنده توسعه له شد خانواده و به خصوص زنان بودند که با فاصله گرفتن از پناهگاه امنشان در خانواده به کارخانه‌ها وارد شدند و با انجام امور دشواری که به آنها محول می‌شد و با حقوق اندگی که می‌گرفتند به بردگی کشیده شدند.

در بخش آخر این نشست نماینده واحد زنان جامعه اسلامی دانشجویان نیز با بیان اینکه غرب از متلاشی شدن نهاد خانواده در درون خود به واسطه توسعه صنعتی زخم خورده است، اظهار کرد: غربی‌ها کوشیده‌اند تا با تسری وضعیت نامنسجم خانواده‌های خود به تمام دنیا این مشکل را عمومی و در عین حال عادی جلوه دهند.

او با تأکید بر اینکه راهکار حل شدن مشکلاتی که درباره حقوق زنان وجود دارد تغییر قوانین نیست، اظهار کرد: اسلام به بهترین شکل قوانین مربوط به حقوق زنان را تنظیم کرده است و هیچ دلیلی ندارد زمانی که خداوند به زنان تکلیف نکرده است که شغلی داشته باشند، دغدغه مسئولان ما عدم برابری اشتغال میان مردان و زنان باشد.

نماینده واحد زنان جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به اینکه با وارد شدن روزافزون زنان به محیط‌های کار،‌ ایثاری که از وجود زن در خانواده شاهد بودیم کمتر می‌شود، اظهار کرد: چرا در سیاست‌های دولت ریالی برای مبحث خانواده در نظر گرفته نمی‌شود در حالی که مقام معظم رهبری بارها گفته‌اند نگران وضعیت خانواده‌ها و نسل‌های آتی هستند.

وی در پایان با بیان اینکه اگر به جای افکار ضداسلامی، ‌افکار توحیدی در اذهان جای گرفته بود شاهد وضعیت فعل نبودیم،‌ اظهار کرد: اسلام مخالف حضور اجتماعی زن نیست اما این حضور نباید به هویت زن در خانواده آسیبی بزند.

انتهای پیام

کد N985541

وبگردی