آفتاب
دبیر شورای دین‌پژوهان:

پاسخگویی علمی به شبهات باید اولویت فعالیت‌های دین‌پژوهی باشد

پاسخگویی علمی به شبهات باید اولویت فعالیت‌های دین‌پژوهی باشد

دبیر شورای دین‌پژوهان در اروپا در اجلاس سالانه علما و مبلغین اروپای مرکزی که در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد، اهداف، اولویت‌ها و برنامه شورای دین‌پژوهان را بیان کرد.

دبیر شورای دین‌پژوهان در اروپا در اجلاس سالانه علما و مبلغین اروپای مرکزی که در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد، اهداف، اولویت‌ها و برنامه شورای دین‌پژوهان را بیان کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت پیمان که به دعوت آیت‌الله رمضانی رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه در این اجلاس شرکت کرده بود پیرامون شیوه‌های کارآمدی تبلیغ در کشورهای غربی و اولویت‌های تبلیغ و دین پژوهی صحبت کرد.

مدیر مسئول دبیرخانه دین پژوهان شناخت روش‌ها و ابزار جدید و تکنولوژی‌های نوین اطلاع‌رسانی و علمی و آموزشی دشمنان اسلام برای تحریف مفاهیم و آموزه‌های دینی و ترفندهای آنان در بدبین کردن مردم جهان به اسلام را وظیفه مبلغان بین‌المللی و روحانیون مستقر در خارج کشور دانست و تاکید کرد: با این شناخت و به روز کردن آگاهی‌های خود و بکار بستن همان شیوه‌ها و ابزار باید با اسلام ستیزی در غرب مقابله کنیم و حقایق اسلامی را به گوش ملت‌ها در اروپا و آمریکا برسانیم تا از ظلم و جفایی که در غرب به مکتب حیات بخش اسلام می‌رود آگاه شوند.

این عضو مجمع جهانی شیعه شناسی با بیان روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه " لن ینتشر الهدی الا من حیث ینتشر الضلاله " خطاب به علما و ائمه جمعه و جماعت حاضر در اجلاس بیان کرد: اگر همین سخن امام صادق علیه السلام را نصب‌العین قرار دهیم و بکار بندیم ما را به روش‌های صحیح مقابله با حملات و شبهه افکنی دشمنان شیعه راهنمایی خواهد کرد که همان استفاده تقابلی از روش‌ها و ابزار شبهه افکنان خواهد بود.

در این اجلاس فعالیت‌های دین پژوهی و اهداف و اولویت‌های پژوهشی شورای دین پژوهان کشور برای اعضای اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه توسط دکتر پیمان تشریح شد.

وی همچنین بر علمی و تخصصی کردن محتوای تبلیغ و تلاش مبلغان برای پاسخگویی علمی و مستند و کارشناسانه به شبهات و سوالات دینی تاکید کرد و حسن اخلاق و جوشش با مردم و تواضع و فروتنی در مقابل بزرگان و محبت و مهرورزی در برابر نوجوانان و جوانان و نگاه محبت آمیز به آنان را عامل موفقیت در تبلیغ دینی دانست.

آیت پیمان ارتباط علما و تئولوگ‌های شیعه و مدیران مراکز اسلامی در کشورهای غربی را به ارتباط و گفت‌وگو و نفوذ علمی در دانشگاه‌ها، کالج‌ها و آکادمی‌ها توصیه و تاکید کرد ما با تبلیغ سنتی و مونولوگ نمی‌توانیم پیشرفتی در غرب داشته باشیم و باید در نهایت امکان دیالوگ مذهبی و علمی و فرهنگی برقرار کنیم و از شخصیت‌های علمی تأثیرگذار و آشنا به مسایل روز استفاده کنیم.

وی تلاش برای تأسیس کرسی‌های شیعه شناسی و ایجاد نشست‌های علمی موضوعی دانشگاه‌های اروپا و تقویت مدارس اسلامی را مهمترین امر برای استفاده از موج اسلام گرایی کنونی دانست و بیان کرد: این موج اسلام گرایی در اثر انقلاب اسلامی ایجاد شد اما به علت ضعیف بودن حضور شیعه در سطح جهانی بهره برداری سلفی‌ها و وهابیون و دیگر مذاهب بیشتر از تشیع بوده است.

وی ضعف فعالیت و کمبود امکانات و نبود عالمان و مبلغان و عدم حمایت مؤثر از مراکز و مساجد شیعی و اختلافات و ضدیّت طیف‌های شیعی را علت فرصت سوزی و ایجاد زمینه برای مخالفان شیعه بیان کرد و از بزرگان شیعه و مدیران حوزه‌های علمیه و مراکز علمی تقاضا کرد که چاره‌جویی کنند.

انتهای پیام

کد N985457

وبگردی