آفتاب

انتقاد پکن از گزارش حقوق بشری آمریکا در مورد چین

انتقاد پکن از گزارش حقوق بشری آمریکا در مورد چین

دولت پکن اعلام کرد، انتقاد یک کمیسیون کنگره آمریکا از سابقه حقوق بشری چین با "حقایق انطباق" ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این جدیدترین اختلاف در روابط نه چندان دوستانه آمریکا و چین است. کمیسیون اجرایی کنگره آمریکا در امور چین اخیرا اعلام کرد، شاهد وخیم شدن وضعیت حقوق بشری و شرایط اجرای قانون در چین است که چالشی مستقیم برای منافع ملی آمریکا و مضر روابط آمریکا – چین محسوب می‌شود.

این گزارش چند هفته پس از سفر رسمی شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین به واشنگتن مطرح می ‌شود که در جریان آن باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نگرانی خود را از وضعیت حقوق بشری پکن اعلام کرد.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس هفتگی‌اش گفت: مقام‌های آمریکا و مردم آمریکا باید عینی‌تر برخورد کنند. این گزارش حرف جدیدی نداشت و برای اینکه اظهاراتی غیرمسوولانه درباره امور داخلی چین داشته باشد، جانبداری شدیدی داشته است. انتقادات آنها هیچ انطباقی با حقایق ندارد. جمعیت 3 / 1 میلیارد نفری چین بیشترین قدرت را برای قضاوت دارد.

به گفته کمیسیون آمریکا، چین هر چه بیشتر به سمت دوری از سیستم اجرای قانون حرکت می‌کند و فشار بر جامعه مدنی افزایش یافته است. در این گزارش همچنین از آزادی مذهبی و رفتار پکن با اقلیت‌های قومی انتقاد شده است.

کریس اسمیت، رئیس کمیسیون اجرایی کنگره در امور چین با دفاع از گزارش مذکور گفته است که در دوران شی جینپینگ حمله گسترده ای به جامعه مدنی صورت گرفته و اجرای قانون از مسیر خود منحرف شده است. وی روز جمعه با صدور بیانیه‌ای گفت که این گزارش بر پایه حقایق استوار است و وضعیت حقوق بشری در سال جاری در چین به شدت رو به وخامت گذاشته است. به گفته فعالان، بیشترین سرکوب علیه فعالان حقوق بشر طی دو دهه گذشته در دوران رئیس‌جمهوری کنونی چین انجام شده است.

انتهای پیام

کد N985287

وبگردی