آفتاب

اختلافات گسترده در اتحادیه اروپا درباره سوریه و آینده اسد

اختلافات گسترده در اتحادیه اروپا درباره سوریه و آینده اسد

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا تاکید کردند که کشورهای عضو این اتحادیه با همه اختلافات در تلاشند تا درخصوص "نقش رئیس‌جمهوری سوریه در حل بحران کشورش" به موضع مشترکی دست یابند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیش از نشست عادی وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ که روز دوشنبه برگزار می‌شود، دیپلمات‌ها در تلاشند تا میان کشورهایی که خواستار عزل فوری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هستند و کشورهای دیگری که آماده پذیرش گذار نرم و انعطاف‌پذیر قدرت در سوریه هستند، به سازشی دست یابند.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفت: میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا اتفاق‌نظری در این باره وجود دارد که اسد بخشی از دولت آتی سوریه نخواهد بود اما باید دید که این مساله دقیقاً با چه فرمولی انجام می‌گیرد.

با توجه به اینکه سیل هجوم آوارگان به کشورهای اروپایی در ماه‌های اخیر، فشار بر دولت‌های اروپایی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه را تشدید کرده، فرانسه می‌خواهد هرچه سریعتر اسد برکنار شود، در حالی که آلمان ترجیح می‌دهد اسد پیش از برکناری‌اش در گذار قدرت شرکت داشته باشد.

این مساله که پس از برکناری اسد، چه تصمیمی باید درباره وی اتخاذ شود نیز مورد بررسی قرار دارد چراکه تندروها ترجیح می‌دهند اسد به دادگاه کیفری بین‌الملل ارجاع شود، در حالی که موضع نرم‌تر حاکی از تبعید داوطلبانه وی به روسیه است.

اینکه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا علی‌رغم وخیم‌تر شدن وضعیت در سوریه، ماه‌ها از اتخاذ تصمیمی مشترک درخصوص این کشور و حاکمانش اجتناب کرده‌اند، نشان دهنده اختلاف شدید میان آنهاست.

یکی دیگر از دیپلمات‌های اروپایی گفت: ما درباره گذار نرم و انعطاف‌پذیر قدرت صحبت می‌کنیم. در حال حاضر این گذار قدرت مساله‌ای مهم محسوب می‌شود. شما در موضع اتحادیه اروپا شاهد نخواهید بود که به شکل متحد بگویند «اسد باید برود».

این یک تغییر اساسی چشمگیر نسبت به مواضع قبلی است؛ هنگامی که دولت اسد از سوی اروپایی‌ها حتی برای مبارزه با داعش نیز مناسب تلقی نمی‌شد. دیگر دیپلمات‌ها بسیار محتاط هستند و اشاره می‌کنند که مساله مهم توقف ناآرامی‌ها و خشونت‌ها علیه مردم سوریه است.

حتی اگر سازشی درخصوص مرحله گذار قدرت برای دولت اسد به دست آید، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در رابطه با مدت آن نیز اختلاف دارند چراکه برخی کشورها بر یک گذار کاملاً تعریف شده تاکید دارند در حالی که کشورهای دیگر می‌گویند این مساله که مدت این گذار چقدر باید طول بکشد به ما ربطی ندارد.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا امروز (شنبه) مجدداً با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا متن مشترکی را برای ارائه به وزرای امور خارجه نهایی کنند و احتمالاً براساس نیاز روز یکشنبه نیز مجدداً دیدار خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N985232

وبگردی