آفتاب

حسنین هیکل: روسیه می‌خواهد خودش را ثابت کند/مصر درباره سوریه کوتاهی کرده است

حسنین هیکل: روسیه می‌خواهد خودش را ثابت کند/مصر درباره سوریه کوتاهی کرده است

محمد حسنین هیکل ضمن تاکید بر اینکه روسیه در حال حاضر یکی از طرف‌های جنگ سوریه است، گفت: روسیه تلاش می‌کند تا فرصت کاهش قدرت آمریکا را غنیمت شمرده و به غرب و آمریکا ثابت کند که طرفی کارآمد است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت خبری المسله، محمد حسنین هیکل، نویسنده و روزنامه‌نگار معروف مصری در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌سی گفت: مصر درباره سوریه تاکنون کوتاهی کرده است. عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر باید در دمشق حضور می‌یافت نه برای نصحیت کردن یا حمایت. سوریه اهمیت زیادی برای مصر دارد و جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور فقید مصر و محمدعلی پاشا، موسس سلسله علویان بر اهمیت سوریه در معادله منطقه‌ای به رغم اختلاف دیدگاه‌های خود توافق کرده بودند.

وی گفت: در حال حاضر طرف‌های زیادی در درگیری سوریه نقش دارند اما پشت طرف‌های محلی طرف‌های بزرگتری هستند که برای تحمیل اراده خود تلاش می‌کنند.

هیکل تاکید کرد: درگیری‌ها در سوریه همچنان ادامه خواهد داشت. من حرف جان فاستر دالس، وزیر خارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری دوایت د.آیزنهاور از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۹را به یاد می‌آورم که به من گفت سوریه بیشتر شبیه هواپیما‌بر بزرگی است که در ساحل نزدیک آسیا و اروپا می‌ایستد. سوریه در تمامی مراحل در طول تاریخ وجود داشته است. محور درگیری میان غرب و دولت عثمانی بوده است. سوریه در حال حاضر نیز محل اختلاف میان عربستان و دیگر کشورهاست.

هیکل گفت: روسیه در حال حاضر طرف جنگ سوریه است و تنها در جنگ شرکت نمی‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌خواهد ثابت کند که طرفی فعال است، می‌خواهد این را به غرب و آمریکا ثابت کند و از فرصت کاهش قدرت آمریکا استفاده کند. روسیه می‌خواهد قدرتش را در برابر جهان ثابت کند. پوتین می‌خواهد بگوید که روسیه حضور دارد. اگر آمریکا می‌تواند مداخله کند مسکو نیز می‌تواند.

وی گفت: داعش آینده‌ای ندارد اما چیزی که موجب قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی می‌شود خلأ در کشورهای منطقه است. همچنین از بین رفتن پیوندها و ظهور شکاف‌ها در عراق و سوریه و نادیده گرفتن مساله فلسطین نیز مساله‌ای است که به تروریست‌ها کمک خواهد کرد تا به اهداف خود برسند.

هیکل تاکید کرد: من از روابط مصر و ایران به دلایل منطقی دفاع می‌کنم. ترکیه، مصر و ایران سه کشور قوی در منطقه هستند و در نتیجه روابط میان آنها در طول زمان مساله مهم و اصلی برای منطقه بوده است.

وی گفت: شیعه در چارچوب تنوع مذهبی قرار می‌گیرد و عیب نیست من از رسالت اسلام یکپارچه صحبت می‌کنم.

انتهای پیام

کد N985192

وبگردی