آفتاب
/فاجعه منا/

آسوشیتدپرس: فاجعه "منا" مرگ‌بارترین حادثه تاریخ حج بوده است

آسوشیتدپرس: فاجعه "منا" مرگ‌بارترین حادثه تاریخ حج بوده است

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اختصاصی به تحقیق و تفحص در میزان تلفات انسانی حادثه "منا" پرداخته که بر اساس آن این رویداد با بیش از ۱۴۷۰ کشته، در تاریخ حج به عنوان "مرگ‌بارترین" حادثه ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بر اساس گزارش اختصاصی خبرگزاری آسوشیتدپرس از میزان جان‌باختگان فاجعه منا، تعداد قربانیان به دست‌کم ۱۴۷۰ تن رسیده است. محاسبات این خبرگزاری نشان می‌دهد که تعداد قربانیان ۷۰۱ نفر بیشتر از رقمی است که مقامات سعودی به طور رسمی اعلام کرده‌اند. آسوشیتدپرس این اعداد را با بررسی داده‌های منتشر شده از سوی ۱۹ کشوری که بیشترین تعداد زائران را در حج داشتند محاسبه کرده است.

این در حالی است که مقامات عربستان سعودی می‌گویند در این حادثه که در چند کیلومتری شهر مکه رخ داده، در مجموع ۷۶۹ زائر حج کشته و ۹۳۴ نفر زخمی شده‌اند. آسوشیتدپرس نتوانسته مقام‌های دولتی عربستان را متقاعد به پاسخ‌گویی درباره یافته‌های تحقیق خود کند، اما می‌گوید آنها پیش‌تر تاکید کرده بودند که اعداد اعلام‌شده دقیق است.

تحقیق و تفحص مقام‌های سعودی درباره این حادثه همچنان در جریان است و آنها هنوز نتایج آن را اعلام نکرده‌اند. آخرین ارقام تلفات اعلام‌شده از سوی آنها مربوط به تاریخ ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) است که تقریبا دو هفته از آن گذشته است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، هراس مقام‌های سعودی از پذیرش ارقام بزرگ‌تر تلفات انسانی احتمالا به خاطر فشارها و انتقادهای آتشینی است که از جوانب مختلف به حکومت این کشور و سوء مدیریت آنها در سامان‌دهی زائران وارد می‌شود.

گذشته از این، این کشور درگیر جنگی گسترده در یمن است، نگران مداخله نظامی روسیه در سوریه است و بهای پایین نفت هم اختلالاتی در اوضاع اقتصادی پادشاهی عربستان ایجاد کرده است و در این میان مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هم انتقادات تندی را متوجه حکومت این کشور کرده‌اند. همه این دلایل دست به دست هم داده تا در سکوت، به‌روز رسانی اطلاعات مرتبط با این حادثه غیرمنتظره و مرگ‌بار متوقف شود.

دومین حادثه مرگ‌بار تاریخ حج ۲۵ سال پیش از فاجعه منا در سال ۱۹۹۰ میلادی رخ داد که در جریان آن ۱۴۲۶ نفر کشته شدند. از آنجایی که سالانه بیش از ۲ میلیون زائر مسلمان برای انجام مناسک حج عازم مکه می‌شوند، ازدحام و فشار جمعیت و له شدن زائران زیر دست و پای یک‌دیگر معمولا رایج‌ترین علت مرگ آنهاست.

ایران اعلام کرده که ۴۶۵ تن از زائران این کشور در جریان فاجعه منا کشته شده‌اند. تعداد قربانیان مصری و اندونزیایی به ترتیب ۱۶۵ و ۱۲۰ نفر بوده است. هند با ۱۰۱ نیجریه با ۹۹ و پاکستان با ۹۳ قربانی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. صدها تن از زائران همچنان مفقودند و خبری از آنها به دست خانواده‌هایشان نرسیده است.

در حج امسال پیش از فاجعه منا هم در حادثه سقوط جرثقیلی در مکه در روز ۱۱ سپتامبر ۱۱۱ نفر کشته شدند. ایران "سوء مدیریت" عربستان را علت اصلی وقوع حوادثی از این دست می‌داند و خواستار سپردن مسئولیت برگزاری این مراسم به نهادی مستقل شده است.

انتهای پیام

کد N985191

وبگردی