آفتاب

نگرانی روسیه و ونزوئلا از تحریم‌های سازمان ملل و استقرار پهپادها در سودان جنوبی

نگرانی روسیه و ونزوئلا از تحریم‌های سازمان ملل و استقرار پهپادها در سودان جنوبی

شورای امنیت سازمان ملل به اصلاح حکم اجرایی هیات نیروهای حافظ صلح در سودان جنوبی رای مثبت داد تا این هیات بتواند از اجرای توافق صلح اخیر حمایت کند اما در این بین روسیه و ونزوئلا به خاطر نگرانی‌ها نسبت به تحریم‌ها و پهپادهای نظارتی به این حکم رای ممتنع دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیوید پرسمن، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل به شورای امنیت گفت: این قطعنامه ادامه تعهد ما به اعمال فشار بر هر دو طرف درگیر در سودان جنوبی را نشان می‌دهد که هیچ یک به طور کامل مفاد آتش‌بس را رعایت نکرده‌اند.

این قطعنامه شورای امنیت که توسط آمریکا پیش نویس شده ماموریت نیروهای حفاظت از صلح در سودان جنوبی را تا 15 دسامبر (24 آذر) سال جاری میلادی تمدید کرد. در این قطعنامه آمده است: علیه افرادی که صلح، ثبات و امنیت سودان جنوبی را تهدید می‌کنند، تحریم‌هایی اعمال خواهد شد.

در همین حال پتر ایلیچف، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل پس از رای گیری به شورای امنیت گفت: طرفین درگیر در سودان جنوبی در حال حاضر نیازمند حمایت و اقدامات تشویق کننده برای اجرای این توافقنامه و حل درگیری‌ها در سودان جنوبی هستند در نتیجه تهدید و اعمال تحریم‌ تنها شرایط را رای آن‌ها سخت‌تر می‌کند.

ونزوئلا نیز گفت، تهدید به اعمال تحریم غیرموثر وناکارآمد است. در مقابل چین که به این قطعنامه رای مثبت داده گفت: شورای امنیت باید هنگامی که اعمال تحریم را مدنظر می‌گیرد، بسیار احتیاط کند.

روسیه، آنگولا و ونزوئلا ماه گذشته میلادی به درخواست آمریکا برای اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه فرمانده ارتش سودان جنوبی و یکی از فرماندهان شورشیان به خاطر نقششان در این درگیری اعتراض کردند.

ایلیچف افزود: مسکو همچنین با مطرح شدن این درخواست از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل برای استقرار پهپادهای نظارتی به عنوان بخشی از ماموریت نیروهای حافظ صلح مخالف است چرا که دولت سودان جنوبی نسبت به چنین اقدامی اعتراض دارد.

فرانسیس دنگ، نماینده سودان جنوبی در سازمان ملل گفت، درخواست استقرار پهپادهای شناسایی بدون مشورت و رایزنی با دولت منجر به مجادله، مخالفت‌های بالقوه و خصومت می‌شود در حالی که شرایط کنونی نیازمند توافق، همکاری و سازش است.

اختلاف سیاسی میان سالوا کر، رئیس جمهوری سودان جنوبی و ریک مچار، معاون سابقش اواخر سال 2013 میلادی باعث جنگ داخلی شد و به درگیری‌های قومی و قبیله‌ای میان دینکاهای طرفدار سالوا کر و نوئرهای طرفدار مچار کشیده شد. در این درگیری‌ها بیش از 10 هزار تن کشته شدند.

سالوا کر و ریک مچار در اوت سال جاری میلادی توافق صلحی را امضا کردند اما از آن زمان تاکنون هر دو طرف یکدیگر را به حمله متهم کرده و گروه‌های بشردوستانه نیز از بشخ‌هایی از سودان جنوبی که درگیری‌های شدیدی در آن وجود داشت خارج شدند.

حدود 13 هزار نیروی حافظ صلح سازمان ملل همچنان بیش از 200 هزار تن را در کمپ‌هایی در سراسر سودان جنوبی پناه می‌دهند. نیروهای حافظ صلح از سال 2011 میلادی که سودان جنوبی از سودان اعلام استقلال کرد، در این کشور مستقر شده‌اند.

انتهای پیام

کد N985113

وبگردی