آفتاب

روزنامۀ گازتا: روسها می‌خواهند ایران را به صف اول"بازی بزرگ" هدایت کنند

روزنامۀ گازتا: روسها می‌خواهند ایران را به صف اول"بازی بزرگ" هدایت کنند

روزنامه روسیسکایا گازتا در تحلیلی می نویسد: روسیه سعی می کند ایران را که به لحاظ تاریخی همیشه با روسیه پیوند های محکم تری داشته است تا با غرب، به صفوف اول شرکت کنندگان در بازی بزرگ جلب کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه روسیسکایا گازتا در تحلیلی به قلم الکساندر رار، کارشناس و عضو هیأت رئیسه گروه روسی- آلمانی "گفتگوی سن پترزبورگ" می نویسد: هم جهان تغییر کرده و هم روابط روسیه با غرب به سطح جدیدی ارتقا می یابد. بحران اوکراینی در حالی به حاشیه می رود که اروپا با خطر جدید ناشی از موج شدید مهاجرت روبرو شده است.

این خطر جنگ نیست ولی باعث نگرانی کشورهای اروپایی از مرزهای خود و وضعیت داخلی جامعه آنها شده است. اروپا در این شرایط تصمیم گرفته است بحران اوکراین را به حال تعلیق در آورد. آنها همچنین تصمیم گرفته اند از بحث درباره کریمه خودداری کنند. اروپا در سال جاری هنوز پول دارد که به اوکراین و یونان کمک مالی بکند ولی آینده اقتصاد اروپا روشن نیست.

نویسنده بعد از آن اشاره می کند که مسأله سوریه یکی از آجرهایی است که برای ساخت نظم جدید جهانی به کار گرفته می شود که نه تک قطبی بلکه چند قطبی خواهد بود. خاورمیانه باید از نو ساخته شود تا ثبات خود را باز یابد.
در این میان روسیه از طریق عملیات جنگی از طرف اسد وارد بازی بزرگ شده است و می خواهد در ساخت نظم جهانی جدید شرکت کند.
نویسنده احتمال می‌دهد که گزینه یوگسلاوی به کار گرفته شود تا همه اقلیت ها در کشور های کوچک خود زندگی کنند ولی روسیه در این صورت - بر خلاف کوزوو - نقش دستیار آلمان در زمینه حفاظت از صلح را ایفا نخواهد کرد.

این کارشناس آلمانی همچنین به مسأله مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت اسراییل که برای اروپا اهمیت کلیدی دارد اشاره می کند و همچنین خطرات ناشی از گرم شدن آب و هوای زمین و تأثیر منفی آن بر منطقه خاور میانه را پیش بینی می نماید. نویسنده منافع ترکیه و مخالفت آن با ایجاد دولت مستقل کردی را نیز بررسی می کند.

به عقیده نویسنده، روسیه سعی می کند ایران را که به لحاظ تاریخی همیشه با روسیه پیوند های محکم تری داشته است تا با غرب، به صفوف اول شرکت کنندگان در بازی بزرگ هدایت کند. در هر حال، باید از قبل درباره مسایل ژئوپولیتیکی به توافق رسید زیرا این ادعا که باید اول داعش را سرکوب کرد و سپس مسایل سیاسی را حل نمود، معنی ندارد.

نویسنده خاطر نشان می کند که روسیه در برخی زمینه ها مخالف مداخله غرب در امور منطقه ای نیست و از جمله از فعال شدن غرب در افغانستان استقبال می کند تا خطرات پیش روی آسیای مرکزی کمتر شود. غرب هم بر خلاف ادعاهای سیاسی و رسانه ای، در واقع مخالف تلاشهای روسیه در زمینه برقراری ثبات در سوریه نیست.

نویسنده از دعوت های ضد تروریستی مسکو استقبال می کند ولی وجود نخبگان اروپایی که تحت تأثیر ایدئولوژی طراحان راهبرد غرب قرار گرفته اند و با روسیه از مواضع ایدئولوژیک برخورد می کنند را مشکل مهمی می داند. نویسنده در خاتمه از درس نگرفتن اروپا از اشتباهات خود در جریان بهار عربی اظهار تأسف می کند.

5252 

کد N985107

وبگردی