آفتاب
استاد دانشگاه شهیدچمران:

دانشگاه و دانشجو باید به بازسازی هویت اجتماعی خود بپردازند

دانشگاه و دانشجو باید به بازسازی هویت اجتماعی خود بپردازند

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که کسب دانش برای هر مسلمان یک وظیفه و عبادت است، گفت: دانشجویان سعی کنند که اخلاق حرفه‌ای را بیاموزند و پاس بدارند؛ چرا که علم بدون اخلاق و عمل، حجاب است و تهدید.

دکتر منصور زراءنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: شایسته است که دانشجویان با سخت‌کوشی، حضور فعال در کلاس‌های درس و دغدغه بسیار بر تحصیل دانش، کسب مهارت، تربیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای تمرکز کنند و خود را در جایگاه آینده‌سازان ایران ببینند؛ این مسئولیت بزرگ را درک و برای آینده‌ای بهتر تلاش بسیار کنند.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت‌های دانشجویان نسل جدید با دوران دانشجویی خود، خاطرنشان کرد: هر دورانی اقتضائات خاص خود را دارد، یکی از تفاوت‌های دوره دانشجویی ما با دانشجویان جدیدالورود، در تعداد دانشگاه‌ها و دانشجویان است که آن دوره در مقایسه با زمان حاضر، تعداد دانشگاه‌ها و دانشجوها بسیار کمتر بود. دانشجوی قبل از انقلاب به‌عنوان یکی از گروه‌های شاخص و مرجع در جامعه تلقی می‌شد، مسئولیت اجتماعی و سیاسی ویژه‌ای داشت و عمدتأ مبارزه سیاسی با نظام پهلوی در دانشگاه بسیار پررنگ و جدی بود.

رییس شورای مشاوران استاندار خوزستان افزود: با این وجود این مبارزه اجتماعی و سیاسی هرگز دانشجو را از وظیفه اصلی‌اش که کسب علم و دانش، مهارت و تربیت اجتماعی بود، غافل نکرد به همن دلیل دانشگاه نیز در پیروزی انقلاب اسلامی نقش عمده‌ای ایفا کرد و همچنین در تأسیس و اداره نهادهای انقلابی و استقرار نظام جمهوری اسلامی نقشی منحصر به فرد داشت؛ پس از آن در انقلاب فرهنگی، دفاع مقدس و بازسازی و پیشرفت علمی نیز دانشگاه در کنار سایر اقشار نقشی تعیین‌کننده ایفا کرد.

زراءنژاد با بیان این‌که در شرایط امروز دانشگاه و دانشجو باید به بازسازی هویت اجتماعی خود بپردازند، خاطرنشان کرد: دانشگاه و دانشجو باید به‌عنوان یک گروه شاخص و مرجع تلاش کنند تا جامعه را با تدبیر و امید و با ابزار علم و دانش و مهارت در چارچوب اخلاق و عمل به پیش ببرند و نشان دهند که انقلاب و هویت اسلامی ما می‌تواند الگوی خوب و مطمئنی برای جهان امروز که مرزهای دانش را در نوردیده، ولی به‌شدت تشنه اخلاق و ارزش‌های الهی و مشی دینی است، باشد.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه با اشاره به عوامل موفقیت دانشجویان، موفقیت را دستیابی به هدف مطلوب تعریف و اظهار کرد: هدف دانشجو رسیدن به سطح تخصصی لازم در رشته تحصیلی خود است که در این فرایند همراه با کسب علم و مهارت شخصیت اجتماعی خود را می‌سازد و آماده پذیرش مسئولیت اجتماعی و وظایف مدیریتی می‌شود.

زراءنژاد افزود: بنابراین یک دانشجو زمانی موفق است که به تخصص لازم، مسئولیت‌پذیری، توان مدیریتی، تعهد و اخلاق حرفه‌ای دست یابد. برای رسیدن به موفقیت باید با برنامه و نظام‌مند و با تلاش بسیار حرکت و از فرصت‌ها به‌صورت بهینه استفاده کرد. دانشجویان از شکست نهراسند بلکه هر شکست را مقدمه پیروزی بدانند.

وی با بیان این‌که کلاس درس باید برای دانشجویان عرصه غنیمت‌شمردن فرصت‌ها و کشف مجهولات باشد، تصریح کرد: شرط موفقیت علمی، تلاش زیاد، حضور فعال، کسب آمادگی، روحیه پرسشگری و عشق به یادگیری است و زمانی که دانشجو تشنه یادگیری و پرسشگر باشد در آن صورت استاد و کلاس درس در خدمت علم و دانش خواهد بود.

رییس شورای مشاوران استاندار خوزستان با یادآوری وظیفه دانشجویان در قبال جامعه، اظهارداشت: دانشجو آینده‌ساز است و مدیریت کشور در ابعاد گوناگون به دست دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها انجام می‌شود بنابراین دانشجویان باید متناسب با این مسئولیت بزرگ آمادگی کسب کنند.

زراءنژاد با بیان این‌که دانشجویان باید در زمینه‌های تخصصی مربوط به رشته خود به کسب دانش و مهارت بپردازند، افزود: دانشجو باید به‌عنوان یک عنصر سیاسی و اجتماعی درک صحیح، علمی و سازنده از جامعه داشته و نسبت به سرنوشت اجتماعی و سیاسی کشور حساس باشد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی دانشگاه و دانشجو محل رجوع است؛ باید از این نقش به‌خوبی استفاده کند و در جامعه خود اثرگذار باشد؛ دانشجو به‌دلیل جایگاه ویژه دانشگاه می‌تواند یکی از ارکان توسعه پایدار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور باشد.

انتهای پیام

کد N984834

وبگردی