آفتاب

چین نسبت به نقض حاکمیتش در دریای چین جنوبی هشدار داد

چین نسبت به نقض حاکمیتش در دریای چین جنوبی هشدار داد

وزارت خارجه چین امروز (جمعه) اعلام کرد، نقض حاکمیت در آب‌های سرزمینی خود به اسم آزادی کشتیرانی را نمی‌پذیرد. در همین حال آمریکا تردد کشتی‌های جنگی در نزدیکی جزایر مصنوعی چین در دریای چین جنوبی را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام دفاعی آمریکا گفته است که ایالات متحده تا دو هفته آتی اعزام کشتی‌ها به داخل مناطق 12 مایل دریایی اطراف سواحلی که چین به عنوان سرزمین خود مدعی آنها است، بررسی می‌کند. این مناطق اطراف جزایری که چین در مجمع ‌الجزایر اسپارتلی ساخته، شامل می‌شود.

چین بر اکثر دریای چین جنوبی ادعا دارد اما واشنگتن می‌گوید که ادعای ارضی پکن را به رسمیت نمی‌شناسد و نیروی دریایی آمریکا به عملیات خود در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، ادامه می‌دهد.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس هفتگی خود گفت: هرگز به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم که آب‌ها و یا حریم هوایی کشورمان را در جزایر اسپارتلی به نام حفاظت از آزادی کشتیرانی و آزادی پرواز، نقض کنند.

وی افزود: ما از طرفین مربوطه می‌خواهیم که دست به هیچگونه اقدام تحریک آمیزی نزنند و صادقانه موضعی مسوولانه برای برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای اتخاذ کنند.

ایالات متحده آمریکا و متحدان آسیایی آن از جمله ژاپن خواستار توقف جزیره‌سازی پکن شده‌اند و این امر در افزایش تنش‌ها در مناسبات دوجانبه این دو کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

انتهای پیام

کد N984799

وبگردی