آفتاب

جزئیات توافق‌نامه صلح لیبی

جزئیات توافق‌نامه صلح لیبی

پس از ماه‌ها مذاکره میان گروه‌های مختلف لیبیایی زیر نظر سازمان ملل، توافق نهایی که می‌تواند سنگ بنای برقراری صلح و پایان اختلافات در این کشور باشد، به امضای همه طرف‌ها رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، در پیش نویس نهایی که روز پنج شنبه به امضای طرف‌هایی لیبیایی رسید تشکیل دولت وحدت ملی، پارلمان مشترک و شورای عالی در نظر گرفته شده و مسئولیت‌ها و اختیاراتی برای هریک از آنها در نظر گرفته شده است که به شرح زیر است:

دولت

1- به دست گرفتن قدرت اجرایی کشور که مرکز اصلی آن شهر طرابلس پایتخت کشور و یا هر شهر دیگری باشد.

2- مدت اعتبار این دولت تنها یک سال است و در صورت عدم تدوین قانون اساسی جدید در طول یک سال، مدت زمان اعتبار این دولت خود به خود یک سال دیگر تمدید می‌شود.

3- به دست گرفتن مسئولیت فرماندهی کل ارتش لیبی است.

4- تعیین و برکناری رئیس دستگاه اطلاعات با موافقت پارلمان.

5- اعلام حالت فوق العاده جنگ، برقراری صلح و اقدامات اضطراری با موافقت شورای دفاع و امنیت ملی.

6- تعهد دولت وحدت ملی به تشکیل کمیته متشرک پارلمان، کابینه، و شورای دفاع و امنیت ملی برای موافقت با پیش نویس قانون که اختیارات سمت فرمانده ارشد ارتش لیبی را تعیین کند.

پارلمان

1- به دست گرفتن وظیفه قانونگذاری در مرحله انتقالی.

2- تصویب بودجه کل و نظارت بر قوه مجریه.

3- تایید یا عدم تایید سیاست‌های کلی که دولت در پیش می‌گیرد.

4- پارلمان تنها با درخواست و امضای 50 عضو خود می‌تواند درخواست لغو صلاحیت از دولت وحدت ملی داشته باشد و پیش از اقدام در لغو صلاحیت پارلمان باید با شورای عالی کشور رایزنی کرده و به توافق در این خصوص دست یابند.

شورای عالی کشور (عالی‌ترین نهاد مشورتی لیبی)

1- مقر رئیس شورا طرابلس است و اجازه دارد نشست‌های خود را در دیگر شهرها نیز برگزار کند.

2- این شورا به صورت مستقل فعالیت می‌کند و تنها ظرف 21روز در مورد پیش نویس قوانین ارائه شده از سوی دولت اظهار نظر می‌کند.

3- طبق توافقنامه‌های بین المللی این شورا در مسائل مربوط به دولت وحدت ملی لیبی مشورت‌ها و پیشنهادات لازم را ارائه می‌کند.

4- این شورا و پارلمان، بدون خلل وارد کردن در اختیارات قانونگذاری پارلمان، کمیته‌ای مشترک برای ارائه پیشنهادات خود در زمینه قوانین همه پرسی و انتخابات عمومی که دو مساله ضروری از مرحله انتقالی هستند تشکیل خواهند داد.

انتهای پیام

کد N984781

وبگردی