آفتاب

لایحه بودجه پنتاگون روی میز اوباما

لایحه بودجه پنتاگون روی میز اوباما

لایحه بودجه دفاعی-نظامی آمریکا برای سال مالی 2016 شامل برخی حمایت‌های سخاوتمندانه برای شورشیان در سوریه و کمک‌های "سلاح‌های کشنده" به دولت کنونی کی‌یف است. با این حال باراک اوباما با قانونگذاران درباره برخی بندهای این لایحه کشمکش دارد اما احتمال تغییر آنها اندک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرده است که لایحه 612 میلیارد دلاری بودجه نظامی موسوم به "قانون اختیارات دفاع ملی" را وتو خواهد کرد چرا که شامل بندهایی است که طرح‌ها برای بستن گوآنتانامو را مسدود می‌کند. سنای آمریکا روز چهارشنبه این لایحه را تایید کرد.

در حالی که کاخ سفید و قانونگذاران بر سر جزئیات اختلاف‌نظر دارند، به نظر می‌رسد که آنها در این لایحه برای ادامه ارسال کمک نظامی به دولت اوکراین و شورشیان "میانه‌رو" در سوریه توافق دارند.

حدود 600 میلیون دلار برای برنامه آموزش و تجهیز شورشیان سوری که با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و داعش می‌جنگند، در نظر گرفته شده است. آمریکا انتظار دارد که تا پایان سال 2015، 5000 شبه‌نظامی را آموزش داده و تجهیز کند. با این حال دو گروه اول از این شورشیان آموزش‌دیده در ماه ژوئیه و سپتامبر به محض ورود به سوریه تسلیم النصره شدند.

در همین حال 715 میلیون دلار برای برنامه آموزش و تجهیز در عراق اختصاص یافته و هدف آن تقویت نیروهای ارتش عراق و نیز کردها و شبه‌نظامیان محلی است که با داعش می‌جنگند.

یک بند قانون اختیارات دفاع ملی تاکید می‌کند که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و وزارت امور خارجه آمریکا باید ظرف شش ماه درباره احتمال ایجاد و حفظ منطقه پرواز ممنوع بر فراز "بخش‌های اصلی و یا تمام سوریه" و "یک یا چند منطقه امن در سوریه برای آوارگان داخلی به منظور تسهیل کمک بشردوستانه" گزارش دهند.

در این لایحه 300 میلیون دلار نیز برای ارائه کمک به دولت اوکراین از جمله ارائه سلاح‌های کشنده در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

کد N984504

وبگردی