آفتاب
قائم‌مقام وزیر کشور:

کوچک ترین خطا در امر انتخابات بزرگترین بحران است

کوچک ترین خطا در امر انتخابات بزرگترین بحران است

قائم‌ مقام وزیر کشور گفت: کوچک‌ترین اشتباه در امر انتخابات می تواند آتشی را در منطقه از جهات سیاسی و اجتماعی ایجاد کند که جبران آن سخت است.

قائم‌ مقام وزیر کشور گفت: کوچک‌ترین اشتباه در امر انتخابات می تواند آتشی را در منطقه از جهات سیاسی و اجتماعی ایجاد کند که جبران آن سخت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، حسینعلی امیری در دومین روز همایش توجیهی آموزشی منطقه‌ای ستاد انتخابات استانداری‌ها، فرمانداران و بخشداران استان‌های گیلان، قزوین و زنجان، اظهار کرد: موضوع انتخابات تنها منحصر به زمان برگزاری انتخابات نیست، بلکه آموزش ها، استعلامات، ایجاد امکانات و فراهم کردن مقدمات جهت برگزاری انتخابات باشکوه از مهم ترین برنامه های پیش از برگزاری انتخابات است.

وی با اشاره به جایگاه انتخابات در نظام سیاسی، افزود: در نظام های سیاسی مردم به نوعی در سرنوشت سیاسی اجتماعی مشارکت دارند.

قائم‌مقام وزیر کشور با بیان این‌که «تا قبل از انقلاب مشروطیت، تفکیک قوا وجود نداشته است» گفت: تفکیک قوا محصول و اساس قانونی است که با رای مردم شکل گرفت.

وی با بیان این‌که «پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در قانون اساسی نظام تفکیک قوا به رسمیت شناخته شد» گفت: در هر کشوری قانون اساسی اصول کلی کشور، نهادهای حاکمیتی، اختیارات نهادهای حکومتی و در نهایت نقشه راه اداره هر کشوری در ابعاد سیاسی، اجتماعی و... است.

قائم‌مقام وزیر کشور با بیان این‌که «قانون اساسی معتبرترین سند حقوقی برای تعریف ساختار و نحوه اداره حکومت و جامعه است» افزود: در هر کشوری قانون اساسی براساس بینش، اعتقاد، دین، مذهب و ارزش‌های اسلامی شکل می گیرد.

امیری با اشاره به این‌که «امروز کشوری در دنیا نیست که قانون اساسی نداشته باشد» یادآور شد: نظام ما نظامی دینی و ارزشی است و قانون اساسی ما نیز براساس این مبنا تدوین شده است.

وی با اشاره به این‌که «قانون اساسی جمهوری اسلامی توسط مجلس اول خبرگان که متشکل از نخبگان و فقهای برجسته بود تدوین شد» اضافه کرد: قانون اساسی پس از رای، تدوین و تصویب به رای عمومی مردم گذاشته شد.

مدل حقوقی در دولت بیشتر تمایل به پارلمانی دارد

قائم‌مقام وزیر کشور با بیان این‌که «در دنیا چهار مدل برای مدیریت ها وجود دارد» گفت: مدل حقوقی در دولت بیشتر تمایل به پارلمانی دارد بر این اساس کسی در نظام ما اجازه انحلال مجلس شورای اسلامی را ندارد.

امیری با اشاره به نقش مجلس در جامعه اسلامی، افزود: مقدرات کشور در مجلس شکل می گیرد و مجلس در جهات مختلف بر دولت و نهادهای دولتی نظارت دارد.

قائم‌ مقام وزیر کشور رعایت قانون را کلیدواژه ستاد انتخابات کشور عنوان کرد و گفت: در فرآیند برگزاری انتخابات در هر دوره ای چهار قالب فکری از قبیل فکری، حقوقی و قانونی بدون احساس ذهنی مشترک با دولت، کاملا حقوقی، کاملا قانونی و با احساس ذهنی مشترک با دولت، غیر قانونی و غیر حقوقی و با احساس ذهنی مشترک با دولت و کاملا غیر قانونی و غیر حقوقی و بدون احساس مشترک با دولت وجود دارد.

هیئت های اجرایی دارای انسجام سازمانی باشند

وی با اشاره به سخن رئیس جمهور مبنی بر اینکه کشور با یک سلیقه سیاسی اداره نمی شود، گفت: شرعی بدون قانون امر مفروضی است و مجریان انتخابات باید شرایط قانونی مساوی برای همه کاندیداها فراهم کنند.

قائم مقام وزیر کشور ایجاد اعتماد مردم، رعایت حاکمیت قانون و قانون مداری و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را از اولویت های لازم در انتخابات دانست و متذکر شد: باید مرزها را بشناسیم و به دور از سلیقه ای برخورد کردن رفتار کنیم، زیرا این نوع رفتار مسئولیت اداری و شرعی را به دنبال دارد.

امیری با اشاره به این‌که «هیئت های نظارتی و شورای نگهبان یک رکن است» گفت: در بحث برگزاری انتخابات اصل همکاری با شورای نگهبان باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر رعایت اصل اقتدار و انسجام سازمانی است، ادامه داد: دستگاه اجرایی ساختار و انسجام را می طلبد بنابراین کلیه عوامل انتخابات باید دارای انسجام سازمانی باشند.

برگزاری انتخابات آزاد را باید به مردم نوید دهیم

قائم‌مقام وزیر کشور با اشاره به این‌که «کمترین خطا و اشتباه در امر انتخابات ممکن است بزرگترین بحران را ایجاد کند» بیان کرد: کوچک‌ترین اشتباه در امر انتخابات می تواند آتشی را در منطقه از جهات سیاسی و اجتماعی ایجاد کند که جبران آن سخت است.

امیری فعال کردن جریانات سیاسی به خصوص احزاب، ساماندهی هیئت های اجرایی قوی و متدین در چارچوب و تزریق دائمی این حس که هیئت های اجرایی امانتدار رای مردم هستند و همچنین آشنایی و شناخت با قانون انتخابات را از محورهای مهم ستاد انتخابات و اصول رعایتی توسط هیئت های اجرایی دانست.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات آزاد را باید به مردم نوید دهیم و فرمانداران و بخشداران با توجه به شرایط منطقه ای می توانند این بستر را ایجاد کنند.

قائم‌مقام وزیر کشور با تاکید بر این‌که «باید میان احزاب و جریانات سیاسی یکسان برخورد شود» گفت: اگر کاندیدا و جریان سیاسی بر خلاف قانون حرکت  کند باید مورد تذکر قرار گیرد.

قانون تنها مرجع حل اختلاف و نگرانی هاست

وی عدم دخالت در حوزه وظیفه دیگران را از محورهای مهم در برگزاری انتخابات دانست و خاطرنشان کرد: قانون تنها مرجع حل اختلاف و نگرانی هاست.

قائم‌مقام وزیر کشور با اشاره به این‌که «وظایف حوزه نظارت و اجرا از هم منفک هستند» یادآور شد: با هیئت های نظارتی به هیچ وجه برخورد و مرزبندی سیاسی نمی‌کنیم بلکه تدبیر و عقلانیت سرلوحه ماست.

امیری تاکید کرد: اگر نقاط ضعفی در امر برگزاری انتخابات بود نباید به صورت تبلیغ عمومی شود بلکه باید خلاء های ناشی از کار را، درون‌سازمانی حل و صادقانه با هیئت های نظارت برخورد کنیم، آرامش عمومی باید در محیط عمومی و انتخاباتی حفظ شود و دلسوزی همراه با حسن نیت مورد توجه قرار گیرد.

هیئت های اجرای گلوگاه استراتژیک هستند

وی بر لزوم اصل همکاری و احترام متقابل در برخوردهای انتخاباتی تاکید کرد و گفت: قانون مرز حق و باطل است و مجریان باید ارتباط های قانونی با هیئت های نظارت برقرار و مطابق قانون در جلسه هیئت های نظارت شرکت کنند.

قائم‌مقام وزیر کشور افزود: هیئت های اجرایی گلوگاه استراتژیک هستند بنابراین در انتخاب عوامل اجرایی از افرادی استفاده شود تا اقتدار انتخابات را شکل دهند.

انتهای پیام

کد N984169

وبگردی