آفتاب

نیویورک تایمز بررسی کرد: درسی‌ که پوتین به اوباما داد

نیویورک تایمز بررسی کرد: درسی‌ که پوتین به اوباما داد

تسنیم نوشت: بحران در سوریه درباره دو جهان بینی متفاوت است،‌ آمریکا بی ثباتی در جهان را ناشی از تلاش های مستبدانه برای حفظ وضع موجود می داند در حالی که روسیه از تاکید بیش از حد واشنگتن بر دموکراسی ناراضی است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت فعال شدن دولت روسیه در بحران سوریه طی هفته های اخیر درسهای آموزشی برای غرب و آمریکا به همراه دارد. روسیه می خواهد به آمریکایی ها این درس ارزشمند را بدهد که یا باید برای مداخله در هر جنگ داخلی کاملا آماده باشند، و یا بگذارند مردم تحریک شده شورش خود را ادامه دهند. مهم ترین بخش سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در صحن سازمان ملل این پرسش بود که " متوجه هستید چه کاری انجام داده اید؟"

وضعیت در سوریه درباره دو جهان بینی متفاوت است، در واقع اختلافات بین پوتین و اوباما را می توان در تئوری های متضاد درباره سرچشمه های بی ثباتی کنونی در جهان خلاصه کرد. آمریکا آمریکا بی ثباتی در جهان را ناشی از تلاش های مستبدانه و کم فروغ برای حفظ وضع موجود می داند در حالی که روسیه از تاکید بیش از حد واشنگتن بر دموکراسی شکایت دارد.

آقای پوتین قصد دارد به آمریکا درسی دهد، وی همچنین به اروپایی که مورد هجوم میلیون ها پناهجو قرار گرفته و با شبح و اضطراب اسلام رادیکال و تغییر جمعیتی مواجه است خطاب دارد. اروپا امیدوار بود تا همسایگانش را متحول کند، اما امروز خودش را گروگان آنها می بیند. آقای پوتین می خواهد اروپا را متقاعد کند که هر اندازه معمر قذافی دیکتاتور و خشن بود، اما قادر بود از مرزهای مشترک با اروپا حفاظت کند،‌موضوعی که دموکراسی های جدید در انجام آن ناتوان هستند.

بسیاری از رهبران اروپا به همکاری روسیه و آمریکا در سوریه به عنوان تنها راه پایان دادن به منازعه امیدوارند. بسیاری بیش فعالی جرج بوش و انفعال باراک اوباما را در آشوب خاورمیانه نمی پسندند.

هر چند روسیه به درستی استدلال می کند که آنچه اکنون در سوریه می بینیم درگیری بین یک دولت سرکوبگر با شهروندان عاشق آزادی نیست، اما در عین حال این منازعه بین یک دولت مشروع و مشتی تندور نیز نیست.

5252

کد N984155

وبگردی