آفتاب
همایش روز داوری بین‌المللی

محبی: می‌توان وظایف سنتی قضات را به سازمان‌های داوری واگذار کرد

محبی: می‌توان وظایف سنتی قضات را به سازمان‌های داوری واگذار کرد

مشاور حقوقی ارشد اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران ایران گفت: داوری سازمانی وظایف سنتی را که بر عهده قضات قرار داشته، می‌تواند بر عهده بگیرد.

مشاور حقوقی ارشد اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران ایران گفت: داوری سازمانی وظایف سنتی را که بر عهده قضات قرار داشته، می‌تواند بر عهده بگیرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن محبی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی در بخش اول همایش روز داوری بین المللی با بیان اینکه مفهوم داوری سازمانی پیش از این در نظام حقوقی ایران شناخته شده نبود اظهار کرد:‌ در گذشته مفهوم داوری سازمانی در حقوق و نظام حقوقی ایران چندان شناخته به حساب نمی‌آمد و تنها در این زمینه مقاله‌ای نوشته شده بود، اما امروز در این رابطه قانونی نوشته شده است که طی آن قانونگذار داوری سازمانی را وارد نظام حقوقی ایران می‌کند.

وی افزود: این قانون آثار حقوقی بسیار مهمی دارد و اثر حقوقی مهمش این است که در بند دوم آن وظایف مهمی را که به طور سنتی بر عهده قضات قرار دارد، به سازمان‌های داوری واگذار می‌کند.

داوری بین‌المللی عنصری ضروری برای معاملات تجاری است

در ادامه پاتریشیا شانسی معاون رییس موسسه داوری اتاق بازرگانی استکهلم گفت: داوری بین‌المللی اهمیت فراوانی دارد و یک عنصر ضروری برای معاملات تجاری است و از طریق آن می‌توان ریسک‌های بازرگانی را کاهش داد.

شانسی با بیان اینکه نقش داوری بین‌المللی در معاملات تجاری، بسیار بالاست اظهار کرد: ایجاد یک جامعه داوری بین‌المللی با تاکید بر نهادهای داوری و نیز تاثیری که بر کاهش تحریم‌ها و رشد توسعه معاملات تجاری خواهد داشت، می‌تواند ریسک‌های مربوط به بازرگانی را کاهش دهد.

وی افزود: بدون داوری بین‌المللی نمی‌توان چارچوب‌های حقوقی را به‌درستی عملی کرد و داوری بین‌المللی اگر قوی باشد و درست به آن عمل شود، مبنای درستی برای حل اختلافات در حوزه‌ کسب و کار بین‌المللی خواهد بود.

معاون رییس موسسه داوری اتاق بازرگانی استکهلم در پایان با بیان اینکه برای توسعه داوری بین‌المللی به عوامل بسیاری نیاز است اظهار کرد: من به آینده مرکز منطقه‌ای داوری تهران بسیار امیدوار هستم و این امیدواری با پتانسیل‌هایی که از طریق لغو تحریم‌ها افزایش خواهد یافت بیشتر می‌شود. می‌توان بعد از برداشته شدن کامل تحریم‌ها شاهد رشد داوری بین‌المللی در ایران بود.

انتهای پیام

کد N983999

وبگردی