آفتاب

تلاش‌های ناموفق داعش برای خرید مواد هسته‌ای از قاچاقچیان

تلاش‌های ناموفق داعش برای خرید مواد هسته‌ای از قاچاقچیان

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد در پنج سال گذشته تروریست‌های داعش چندین بار تلاش کردند تا از طریق قاچاقچیان متعلق به جمهوری‌های شوروی سابق به مواد هسته‌ای دست پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پلیس مولداوی دست کم در این مدت توانسته چهار بار جلوی تلاش شبکه‌های مجرمانه برای فروش مواد هسته‌ای از جمله اورانیوم مخصوص ساخت بمب را به گروه تروریستی داعش بگیرد.

رسانه‌ها گزارش دادند که ماموران پلیس با ماموران اف بی‌ای آمریکا هماهنگ بودند تا در جریان چند عملیات اطلاعاتی در مولداوی مجرمان را دستگیر کنند.

جدیدترین مورد این تلاش‌ها مربوط به فوریه 2015 می‌شود که در جریان آن ماموران مخفی پیشنهاد فروش محموله بزرگی از ماده رادیو اکتیو سزیوم را برای ساخت بمب‌های مشهور به بمب کثیف دریافت کردند.

کنستانتین مالیچ، یک مقام پلیس مولداوی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ما می‌توانیم انتظار اتفاق افتادن موارد بیشتری را داشته باشیم تا زمانی که قاچاقچیان فکر می‌کنند می‌توانند بدون دستگیر شدن با این کار به پول‌های بزرگ دست پیدا کنند فعالیت خود را ادامه خواهند داد.

در این گزارش تاکید شده اگرچه در بیشتر موارد پلیس در مراحل اولیه جلوی معامله‌ها را گرفته است اما رهبران اصلی حلقه قاچاقچیان توانسته‌اند با محموله هسته‌ای خود فرار کنند.

در یک مورد در سال 2010 دست کم سه تن که در معامله فروش یک سیلندر اورانیومی خالی دست داشتند، دستگیر شدند.

در سال 2011 نیز پلیس توانست جلوی یک معامله برای فروش اورانیوم سطح تسهیلات به یک خریدار در سودان را بگیرند.

همچنین سال گذشته نیز تلاش ناموفقی از سوی چند نفر انجام شد تا یک نمونه اورانیوم غنی شده به مبلغ 15 هزار دلار به تروریستها فروخته شود.

انتهای پیام

کد N983589

وبگردی