آفتاب

آیین بزرگداشت قربانیان فاجعه منا در دانشگاه تهران برگزار شد

آیین بزرگداشت قربانیان فاجعه منا در دانشگاه تهران برگزار شد

مراسم بزرگداشت قربانیان فاجعه منا عصر روز چهارشنبه با حضور جمعی از مسئولین کشوری در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) در این مراسم که با حضور و سخنرانی مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران،سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم و حجت الاسلام و المسلمین سید طاها مرقاتی معاون توسعه مدیریت منابع نهاد رهبری در حج همراه بود ضمن گرامیداشت یاد جانباختگان این حادثه و نیز یکی از دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که در فاجعه منا جان سپرده بود، سخنرانی‌هایی در محکومیت آل سعود در این حادثه انجام شد.

در ابتدای این مراسم مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان این‌که «فاجعه منا کام مسلمانان جهان را تلخ کرد» گفت: موسم حج زمان شادمانی تمام امت اسلامی است اما امسال با فاجعه‌ای که اتفاق افتاد این شادمانی به غم و اندوه بدل گشت. مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی مفصل و کاملی مطالبی را بیان کردند که غم جهان اسلام را در این فاجعه نشان داد.

وی افزود: رفتار نامناسبی که دولت عربستان در برخورد با این فاجعه در پیش گرفت پس از سخنرانی قاطع رهبری تغییر کرد و امیدواریم این حادثه درس عبرتی برای آل سعود باشد تا وظایفی که در قبال حجاج مسجدالحرام بر عهده دارند به درستی انجام دهند.

وی با بیان این‌که «آن‌چه در کنار فاجعه منا باید مورد توجه قرار گیرد لزوم وحدت میان کشورهای اسلامی است» اظهار کرد: امروز اگر به جغرافیای جهان اسلام نگاه کنیم، می‌بینیم که با توطئه دشمنان، جغرافیای کشورهای اسلامی به شکلی درآمده است که همواره مشکلات، آشوب و خطرات در آن وجود داشته باشد. در این شرایط نیازمندیم که با وحدت کشورهای اسلامی این توطئه را برطرف کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود:‌ پروژه اسلام‌ستیزی از سال‌ها پیش آغاز شده است و دشمنان اسلام می‌کوشند که تصویر رحمانی و عرفانی اسلام را مخدوش کنند و از طرفی در بین کشورهای منطقه پروژه ایران‌هراسی را راه‌اندازی کنند و کشور ما را خطری برای سایر ملت‌های مسلمان نشان دهند. به همین دلیل لازم است که اختلاف‌نظرها را با سایر مسلمانان کنار بگذاریم و بکوشیم همان‌طور که تاکنون بسیاری از این توطئه‌ها را با درایت رهبری و مقامات کشور شکست داده‌ایم از این پس نیز در آرامش و صلح در کنار سایر مسلمانان زندگی کنیم و امت اسلامی را به قدرت واحدی بدل سازیم که توطئه دشمنان اسلام را سرکوب نماید.

در ادامه این مراسم سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم طی سخنانی با بیان این‌که «اطمینان دارم که حادثه منا سرآغاز دگرگون ساختن جهان اسلام خواهد بود» اظهار کرد: مراسم حج مناسکی منحصر به خداست و اتفاقی که امسال با تمام تلخی‌اش در منا رخ داد، پیامی را به گوش مردم رساند که اختلاف نظر میان جامعه مسلمانان ایرانی با آل سعود وجود دارد و این به اهل سنت و نژاد عرب مربوط نمی‌شود بلکه ناظر به بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی یک خاندان عمیقا فاسد است.

وی افزود:‌ ما با برادران مسلمان عرب‌زبان‌مان مشکلی نداریم و حجاز را ارض مقدس و شریفی می‌دانیم اما معتقدیم آل سعود از زمانی که زمام امور در عربستان را به دست گرفت لکه ننگی برای جهان اسلام بوده است و آن‌ها که خود را خادم الحرمین الشریفین می‌دانند حتی از عهده حفظ جان مسلمانان حاضر در منا نیز برنیامدند.

وی با بیان این‌که «فجایعی که در منطقه خاورمیانه رخ می‌دهد عمدتا بر اساس ایدئولوژی وهابیت است» اظهار کرد: اتفاقات و حوادث ناگواری که در منطقه خاورمیانه رخ می‌دهد عمدتا به ایدئولوژی وهابیت باز می‌گردد و معمولا با حمایت دولت عربستان صورت می‌گیرد که هیچ نسبتی با چهره اصیل اسلام ندارد.

معاون فرهنگی وزیر علوم با تاکید بر این‌که «اخوت با برادران عرب‌زبان و اهل تسنن از افتخارات شیعیان است» اظهار کرد: پیوند میان همه مسلمین جهان یک پیوند تاریخی است، اما آل سعود در این میان لکه ننگی به حساب می‌آید و از خدا می‌خواهیم فاجعه‌ای که به روشنی بی‌لیاقتی آن‌ها را نشان داد سرآغاز فروپاشی حکومت‌شان شود و امیدواریم شاهد روزی باشیم که اداره مسجدالحرام و مکان‌های مقدس اسلامی در عربستان به اهل‌اش سپرده شود.

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید طاها مرقاتی نیز با بیان این‌که «درباره علل فاجعه منا پرسش‌های زیادی وجود دارد که به آن‌ها پاسخی داده نشده است» اظهار کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند باید یک کمیته حقیقت‌یاب در این خصوص تشکیل شود تا ابعاد نامشخص این حادثه روشن شده و به پرسش‌های باقی مانده پاسخ داده شود.

وی با بیان این‌که «امدادرسانی نامناسبی که در حاشیه فاجعه منا نسبت به مصدومین صورت گرفت، نشان از بی‌کفایتی مسئولان سعودی داشت» اظهار کرد: این امدادرسانی نشان داد که تشکیلاتی که مسجدالحرام و مسجد النبی را آراسته می‌کنند، کمترین زیرساخت را برای نجات مصدومین و نگهداری از پیکر قربانیان این حادثه نداشتند.

وی با اعلام این‌که «مسئولان آل سعود اجازه نمی‌دادند تا پزشکان ایرانی حاضر در بعثه رهبری و سازمان حج به محل حادثه بروند»، اظهار کرد: ما حدود 300 پزشک ایرانی را در حادثه منا در عربستان با خود داشتیم اما مسئولان و ماموران سعودی اجازه ندادند تا آن‌ها به محل حادثه وارد شوند و ظاهرا نجات جان حجاج هیچ اهمیتی برای آن‌ها نداشت. بسیار کسانی بودند که می‌شد با یک لیوان آب آن‌ها را از مرگ حتمی نجات داد اما ممانعت ماموران آل سعود از حضور ما در محل حادثه از این کار جلوگیری کرد و ابعاد حادثه گسترده‌تر شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع نهاد رهبری در حج با انتقاد از مواضعی که در خصوص روند اعزام حجاج به عربستان صورت گرفته است، اظهار کرد: نمی‌شود به خاطر این حادثه واجب الهی حج را تعطیل کرد و نباید اجازه دهیم کسانی که بنای دین‌ستیزی دارند با تبلیغات خود در گروه‌های اجتماعی موضوع اعزام حجاج و انجام مناسک حج را منتفی گرداند. اصلا نباید اجازه داد که در جمهوری اسلامی مناسک حج تعطیل شود؛ بلکه باید به دنبال حل مشکل بود.

وی با اعلام این‌که «در منا کمیته حقوقی و سیاسی تشکیل شد تا تمام مستندات این حادثه را پیگیری کند» اظهار کرد: کمیته حقوقی و سیاسی در منا تشکیل دادیم و قرار شد تمام مستنداتی که می‌تواند برای پیگیری دلایل این فاجعه تاثیرگذار باشد، جمع‌آوری کند که البته این کار انجام شد، اما هنوز این مستندات منتشر نشده است. لازم است در خصوص استیفای حقوق بازماندگان منا فعالیت های بیشتری انجام دهیم تا بتوانیم اوضاع این بازماندگان را بهتر گردانیم.

وی همچنین به عدم پرداخت دیه جانباختگان حادثه سقوط جرثقیل از سوی دولت عربستان اشاره کرد و گفت:‌ مسئولان آل سعودی که ادعا می‌کردند دیه جانباحتگان حادثه جرثقیل را پرداخت می‌کنند هنوز هیچ اقدامی را در این خصوص انجام نداده‌اند و لازم است در این خصوص نیز پیگیری‌هایی صورت پذیرد.

انتهای پیام

کد N983577

وبگردی