آفتاب

درخواست رئیس‌جمهور پرتغال از نخست‌وزیر برای تشکیل دولتی پایدار

درخواست رئیس‌جمهور پرتغال از نخست‌وزیر برای تشکیل دولتی پایدار

به دنبال ناکامی نخست‌وزیر پرتغال در به دست آوردن اکثریت پارلمانی در انتخابات سراسری این کشور، رئیس‌جمهوری پرتغال از این رهبر راست میانه خواست تا دولتی تشکیل دهد که بتواند ثبات سیاسی را تضمین کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اما از آنجایی که اپوزیسیون چپ میانه «سوسیالیست‌ها» در تلاش است تا در یک زمان با پدرو پاسوس کوئلو، نخست‌وزیر پرتغال و جناح چپ افراطی مخالف با ریاضت اقتصادی مذاکره کند، پاسوس کوئلو با وظیفه دشواری مواجه است.

آینبال کاواکو سیلوا، رئیس‌جمهوری پرتغال از احزاب سیاسی خواست تا در مذاکرات ائتلافی که هم‌اکنون آغاز خواهد شد، از خود سازش نشان دهند.

وی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: بسیار مهم و اساسی است که یک دولت باثبات و بادوام تشکیل شود. این به احزاب سیاسی بستگی دارد که صداقتی را برای دستیابی به سازش با حس مسوولیت نشان دهند تا برای تشکیل دولتی بادوام راه‌حلی به دست آورند.

در این انتخابات دو حزب ائتلاف حاکم خواهان سیاست ریاضت اقتصادی، بیشترین آرا را کسب کردند اما به طور همزمان جناح چپ متشکل از «بلوک چپ» و «کمونیست‌های سنتی» به نسبت دستاوردهای بیشتر و قاطعانه‌تری به دست آوردند.

رسانه‌های محلی اواخر روز سه‌شنبه گزارش دادند، در نشست کمیته سیاست ملی سوسیالیست‌ها، آنتونیو کوستا، رهبر این حزب اجازه مذاکره با جناح چپ افراطی و ائتلاف حاکم حول محور تشکیل یک دولت را صادر می‌کند. سوسیالیست‌ها پیشتر هرگونه مذاکره با جناح چپ افراطی را رد کرده‌اند.

رسانه‌های محلی گفتند، سوسیالیست‌ها می‌خواهند با احزاب چپ افراطی درباره مواضعشان درخصوص یورو و بدهی‌ها مذاکره کنند. احزاب «کمونیست» و «بلوک چپ» از مذاکره مجدد درباره میزان بدهی پرتغال حمایت کرده اما «بلوک چپ» از موضع درخصوص وجه رایج یورو کنار کشیده است.

این در حالی است که سوسیالیست‌ها خواستار تسهیل ریاضت اقتصادی هستند و از اهداف توافق شده با اروپا حمایت می‌کنند.

ائتلاف راست میانه پاسوس کوئلو در این انتخابات 104 کرسی از 230 کرسی را به دست آورد و در کسب اکثریت پارلمان ناکام ماند. این رویداد بدان معنا است که وی به حمایت احزاب دیگر برای تصویب قوانین نیاز دارد.

در این انتخابات سوسیالیست‌ها 85 کرسی، بلوک چپ 19 کرسی و کمونیست‌ها 17 کرسی به دست آوردند.

اصلی‌ترین وظیفه کنونی نخست‌وزیر این است که برای تضمین حمایت سوسیالیست‌ها از خط‌مشی‌های بودجه 2016 میلادی تلاش کند.

انتهای پیام

کد N983545

وبگردی