آفتاب

بی‌بی سی: آیا ایران و آمریکا در سال 2017 با یکدیگر دست می‌دهند

بی‌بی سی: آیا ایران و آمریکا در سال 2017 با یکدیگر دست می‌دهند

بی بی سی در گزارشی با اشاره به دست دادن رییس‌جمهور آمریکا با وزیر خارجه ایران در نیویورک که برای اولین‌بار در 36 سال گذشته اتفاق افتاد، نوشت: دست دادن رییسان‌جمهور ایران و آمریکا در آینده می‌تواند فضای جدیدی در روابط دو کشور ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه‌ی خبری بی‌بی سی، حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل یک منطق مثبت را ارائه داد و از آغاز یک دوره جدید تعامل با جهان بیرون سخن گفت. اما باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و روحانی با یکدیگر دست ندادند و حتی همانند سال 2012 تماس تلفنی هم میان آن‌ها برقرار نشد.

این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی بود که با رییس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشیت مجمع عمومی در نیویورک دست داد که واکنش‌ تندروهای داخلی ایران نیز مواجه شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بنابراین دست یافتن به یک توافق هسته‌ای برای پایان دادن به نزدیک به چهار دهه دشمنی کافی نیست اما پروسه‌های سیاسی در هر دو کشور اکنون یک عنصر کلیدی برای چگونگی شکل‌گیری این رابطه است. ایرانی‌ها می‌خواهند بدانند چه کسی به جای اوباما در کاخ سفید خواهد نشست. آمریکایی‌ها نیز از خود می‌پرسند تا چه زمانی با یک میانه‌رو مثل آقای روحانی سر و کار دارند.

ایران قرار است در ماه فوریه انتخابات مجلس را برگزار کند و اصلاح‌طلبان امیدوارند بتوانند اکثری کرسی‌ها را که در سال2004 از دست دادند دوباره به دست آورند. موفقیت اصلاح‌طلبان منوط به توانایی رییس‌جمهور در بهبود وضعیت اقتصادی است که با توجه به لغو تحریم‌ها در نتیجه توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 انتظار آن می‌رود.

اما در آمریکا برخی از نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 گفته‌اند که در صورت به قدرت رسیدن توافق را کنار خواهند گذاشت، این در حالی است که این توافق یک توافق چند جانبه است.

هر چند جب بوش یک رویکرد واقع بینانه‌تر اتخاذ کرده و گفته است که هر چند کاملا این توافق را قابل تحسین نمی‌داند پاره کردن توافق کار درستی نیست.

بی‌بی سی در ادامه گزارش خود آورده است: اما نکته‌ای که قابل توجه است، این است هسته اصلی منافع امنیت ملی کشورها بر اساس این که چه کسی رییس‌جمهور است تغییر نمی‌کند و روابط شخصی میان مقامات می‌تواند یک لحن متفاوت ایجاد کند. به عنوان مثال، ادبیاتی که مارکو روبیو و محمود احمدی‌نژاد ممکن است در مواجهه با یکدیگر به کار گیرند با آن چه تد کروز و حسن روحانی به کار می‌برند متفاوت باشد اما در هر صورت توافق هسته‌ای اگر به درستی اجرا شود باز هم می‌تواند پایدار بماند حتی اگر روابط میان ایران و آمریکا تیره و تار باشد.

به گزارش بی‌بی سی، ایران و آمریکا از زمان وقوع انقلاب اسلامی در 36 سال گذشته هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته‌اند اما رویارویی (دست دادن) میان یک اصلاح‌طلب مثل حسن روحانی و یک دموکرات مثل هیلاری کلینتون در نشست سال آینده مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک می‌تواند فضای روابط را تعیین کند.

انتهای پیام

کد N983519

وبگردی