آفتاب

تشریح دستاوردهای نظام دادرسی ایران در حوزه کودکان توسط خدائیان

تشریح دستاوردهای نظام دادرسی ایران در حوزه کودکان توسط خدائیان

معاون حقوقی قوه قضائیه در دیدار با نمایندگان یونیسف، ویژگی ها و دستاوردهای نظام دادرسی ایران در حوزه کودکان و نوجوانان را تشریح کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خدائیان ضمن اشاره به بحث عدالت منصفانه در مورد کودکان و نوجوانان و لزوم برخورداری قضات رسیدگی‌کننده به امور اطفال و نوجوانان از تخصص کافی اظهار کرد: طبق قانون آیین دادرسی کیفری ایران رسیدگی به جرایم ارتکابی توسط کودکان و نوجوانان در دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان و با حضور والدین آنها، وکلا و کارشناسان مجرب در رشته‌های مددکاری اجتماعی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و... انجام خواهد شد.

خدائیان درباره مقررات کیفری حاکم بر اطفال خاطرنشان کرد: در حقوق ایران اطفال مبری از مسئولیت کیفری هستند و در صورت ارتکاب اعمال مجرمانه تحت اقدامات تامینی و تربیتی قرار می­‌گیرند.

معاون حقوقی قوه قضائیه تشکیل پلیس ویژه اطفال و نوجوانان و همچنین تشکیل پرونده شخصیت را برای کودکان و نوجوانانی که مرتکب عمل مجرمانه شده اند از اقدامات موثر تقنینی در این حوزه ذکر کرد و افزود: برای حمایت از اطفال و نوجوانان قوانین و مقررات مناسبی مانند منع بکارگیری کودکان در اعمال مجرمانه و جرم بودن منع کودکان از تحصیل در حال تهیه است. همچنین دستگاهها و مراجع متعددی نظیر بهزیستی، شهرداری ها و آموزش و پرورش ملزم به حمایت از کودکان و نوجوانان شده‌اند که برای هر کدام تکالیفی مشخص در این زمینه پیش‌بینی شده است.

خدائیان تهیه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را که در حال حاضر در دستور کار مجلس شورای اسلامی است از اقدامات موثر قوه قضائیه برشمرد و تصریح کرد: تصویب این لایحه گام بلندی در تامین حقوق اطفال بزه‌دیده به شمار می‌رود و با نگاه مثبتی که نمایندگان مجلس به این لایحه دارند در آینده نزدیک به تصویب خواهد رسید.

این مقام قضایی با اعلام اینکه ترجمه و ارائه این مطالب به سایر کشورها در دستور کار معاونت حقوقی قرار دارد، مقررات کشور ایران را در حوزه حقوق کودکان قابل ارائه به جامعه جهانی دانست و از سازمان یونیسف خواست تا در انعکاس این پیشرفت ها به مجامع بین المللی کوتاهی نکند.

معاون حقوقی تدابیر اخذ شده در خصوص کودکان در تماس با قانون یا شاهد بزه دیده را در کشور خوب توصیف کرد و افزود: مشاورانی در رشته های مختلف جهت حضور در جلسات دادرسی کودکان و نوجوانان پیش بینی شده است و اگر به عنوان شاهد بیم خطر وجود داشته باشد تحت حمایت مراجع قانونی قرار خواهند داشت.

در این دیدار همچنین خدائیان ضمن قدردانی از همکاری­‌های خوب و موثر نمایندگی یونیسف در ایران اظهار امیدواری کرد با مسئولیت جدید خانم ویگند سطح فعالیت ها بیشتر شده و ضمن برگزاری نشست­‌هایی از این دست ارتقاء پیدا کند.

معاون حقوقی قوه قضاییه زمینه را برای ارتقاء همکاری­‌ها با نهاد یونیسف مناسب توصیف و اظهار کرد: همکاری های متقابل در ابعاد مختلفی نظیر آموزش ضابطان قضایی، انتقال دستاوردها و تجربیات ایران به سایر کشورها، استفاده از تجربیات سایر کشورها، همکاری­‌های علمی، حضور هیات­ های ایرانی در همایش‌­های بین المللی و آموزش عمومی مردم در حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان لازم است.

آقای شاپویی و خانم ویگند نیز با بیان این امر که جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف امکان انتقال تجربه به سایر کشورها را دارد، ضمن دعوت از قوه قضائیه در ارائه تجربیات خود در حوزه حقوق کودک در سطح بین المللی و منطقه­‌ای و متقابلا استفاده از تجربیات سایر کشورها، از معاون حقوقی برای بازدید از کشورهای منطقه و سایر کشورها دعوت به عمل آوردند.

انتهای پیام

کد N983453

وبگردی