آفتاب

بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی در خصوص فاجعه بزرگ منا

بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی در خصوص فاجعه بزرگ منا

مجمع جهانی صلح اسلامی با صدور بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از فاجعه بزرگ منا و عرض تسلیت بار دیگر بر کرامت انسانی و وحدت در جهان اسلام تاکید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، متن این بیانیه به شرح ذیل می‌باشد:

حادثه دلخراش منا که منجر به جان باختن صدها نفر از حجاج بیت الله الحرام گشت، قلب همه انسان ها و علی الخصوص مسلمانان جهان را شدیدا به درد آورد. مجمع جهانی صلح اسلامی ضمن ابراز همدردی با کلیه خانواده‌های عزادار و داغدیده حجاج و آرزوی شفای عاجل برای کلیه مجروحان و مصدومان این فاجعه، بر موارد ذیل اشاره دارد:

مجمع جهانی صلح اسلامی بر این امر تاکید دارد که اتفاق روی داده در منا نباید کوچکترین خللی در اتحاد جهان اسلام ایجاد کند. این رویدادی است که در آن مسلمانانی از همه کشورها و از همه مذاهب اسلامی آسیب دیده ‏اند، بنابراین حادثه منا باید عاملی برای اتحاد بیشتر جهان اسلام به خصوص بین پیروان مذاهب مختلف و کشورهای اسلامی گردد.

مطابق اسناد و رویه حقوقی بین الملل، رفتار عامدانه و یا دور از احتیاط دولت‌ها یا مأموران آنها که منجر به وقوع خسارت حقوقی، مالی و جانی به اتباع خارجی شود، مسئولیت دولت میزبان را به دنبال خواهد داشت. بر این اساس وقوع حادثه تاسف بار اخیر از حیث حقوقی و بین المللی مسئولیت رژیم سعودی را مبرهن ساخته و این کشور را ملزم و مکلف به پاسخگویی در قبال فاجعه اخیر و جبران خسارات وارده می‌نماید.

مجمع جهانی صلح اسلامی ناکارآمدی و کوتاهی مقامات سعودی را در بروز بحران و مدیریت آن، به خصوص در مورد عدم پاسخگوی سریع و شفاف به کشورهای مسلمان در ارتباط با ابعاد فاجعه منا را محکوم می‏کند. در این راستا مجمع خواهان شفافیت بیشتر مقامات سعودی در ارتباط با دلایل و مقصران اصلی فاجعه و پاسخگوی سریع و روشن به دولتها و ملتهای مسلمان است.

مجمع جهانی صلح اسلامی خواهان ترغیب و تشویق دول اسلامی به پیگیری مسئولیت حقوقی و بین المللی دولت سعودی در این حادثه و همچنین ترغیب دول اسلامی به ایجاد نهادی فراملی با حضور همه کشورهای اسلامی جهت کمک یا عهده‌دار شدن تولیت برگزاری فریضه بزرگ حج با هدف جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در آینده می‏باشد.

از منظر مجمع جهانی صلح اسلامی بهره گیری از ظرفیت سازمان همکاری اسلامی به عنوان سازمانی که نشان‏دهنده وحدت جهان اسلام است می‌تواند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد. این سازمان بدون نگاه جانبدارانه می‏تواند مرکزی برای هماهنگی و هم‏صدایی جهان اسلام باشد.

مجمع جهانی صلح اسلامی خواهان پیگیری موضوع در عرصه بین ‏المللی و جهانی است. در این راستا پیگیری نامه به دبیر کل سازمان ملل متحد و توجه دادن وی به عمق فاجعه و سوء مدیریت سعودی ها و حداقل محکومیت دولت سعودی در اثر فشار افکار عمومی و عدم سکوت ملل متحد در این زمینه می‏بایست در اولویت قرار گیرد.

مجمع جهانی صلح اسلامی تلاش دارد با همکاری سایر سازمان‏های غیردولتی کشورهای اسلامی کارگروهی را از نخبگان مشورتی جهان اسلام برای بررسی ابعاد مختلف حادثه منا تشکیل دهد. تشکیل این کارگروه مشورتی می‏تواند گامی موثر برای بررسی دقیق و مردمی فاجعه منا و اتحاد بیشتر جهان اسلام و تحقیق و تفحص در ارتباط با دلایل حادثه و در نهایت عاملی برای جلوگیری از حوادث مشابه در آینده گردد وامید دارد تا دیگر کشورهای اسلامی نیز دراین مسیر مجمع رایاری نمایند تا در کنار یکدیگر بتوانیم ضمن حفظ وحدت و همگرایی در جهان اسلام برای مسایل پیش آمده راهکارهای مناسب اتخاذ گردد.

انتهای پیام

کد N983444

وبگردی