آفتاب
صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد

توافق هسته‌ای عامل رشد اقتصادی خاورمیانه در سال آینده

توافق هسته‌ای عامل رشد اقتصادی خاورمیانه در سال آینده

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: توافق هسته‌ای تاریخی میان ایران و گروه 1+5 منجر به رشد اقتصادی در خاورمیانه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، وضعیت اقتصادی خاورمیانه در شش ماه گذشته به ویژه به دلیل ادامه تنش‌ها در یمن و لیبی وخیم‌تر شده است اما انتظار می‌رود در سال 2016 به دلیل افزایش فعالیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران پس از حصول توافق هسته‌ای شاهد رشد اقتصادی در خاورمیانه و شمال آفریقا باشیم.

صندوق بین‌المللی پول همچنین اعلام کرد: لغو تحریم‌ها باید منجر به افزایش تولید و صادرات نفت شود و این انتظار را به وجود می‌آورد که بر توسعه کشورهایی چون عراق، لیبی و یمن که به شدت تحت تاثیر آن قرار دارند کمک کند.

این سازمان بر آورد کرده است که در نتیجه لغو تحریم‌های ایران، جمهوری اسلامی ظرفیت تولید نفت خود را از 500 هزار بشکه در روز به 800 هزار بشکه طی دو سال آینده افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در ماه ژوئیه پس از نزدیک به دو سال رایزنی به یک توافق جامع دست یافتند که منجر به محدودیت برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی این کشور می‌شود.

این توافق پس از تایید شورای امنیت سازمان ملل و شکست جمهوری خواهان آمریکا برای جلوگیری از اجرای آن، اکنون وارد مرحله اجرایی شدن قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N983298

وبگردی