آفتاب

سفر محرمانه نخست‌وزیر نیوزیلند به عراق

سفر محرمانه نخست‌وزیر نیوزیلند به عراق

نخست‌وزیر نیوزیلند به طور محرمانه از نیروهای کشورش در عراق بازدید و با رهبران عراقی حول محور مبارزه با تروریست‌های داعش مذاکره کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، جان کی، نخست‌وزیر نیوزیلند امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای گفت، از کمپ "تاجی" واقع در شمال بغداد که نیروهای نیوزیلندی به عنوان بخشی از یک ماموریت چند کشوری برای آموزش نیروهای امنیتی عراق در آنجا مستقر هستند، دیدار کرد.

وی همچنین با حیدرالعبادی، نخست وزیر و فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق در بغداد دیدار کرده و درباره کمپین مبارزه با داعش و همکاری نیوزلند با آن مذاکره کردند.

بیش از 60 کشور و منطقه در ائتلاف بین المللی ضد داعش شرکت دارند و نیوزیلند به همراه استرالیا متعهد استقرار 143 نیرو برای مدت دو سال در ماموریت "ایجاد ظرفیت‌های همکاری" شده است.

جان کی گفت: بیش از 2100 سرباز عراقی در حال حاضر در این برنامه آموزشی حضور دارند و همه چیز از نحوه کشف و شناسایی بمب‌های کنار جاده‌ای گرفته تا مهارت‌های رهبری را می‌آموزند. این آموزش به حفظ جان‌ها و شکست داعش کمک می‌کند.

وی افزود: بازخوردها از میدان نبرد حاکی از آن است که سربازانی که ما آموزش داده‌ایم بسیار خوب عمل کرده و استانداردهای سربازان اطرافشان بالاتر رفته است.

نخست وزیر نیوزیلند ادامه داد: با بازدید از این کمپ بیش از پیش متقاعد شدم که تصمیم درست را در خصوص پیوستن به ائتلاف ضد داعش اتخاذ کرده‌ایم و مطمئنیم نیروهای ما همکاری ارزشمندی در عراق دارند.

همکاری نیوزیلند با نیروی ضربت "تاجی" شامل مربی، نیروهای حفاظتی، حمایت‌های لجستیکی و پزشکان متخصص است.

جان کری گفت: حیدرالعبادی و فواد معصوم از نیوزیلند برای حمایتش تشکر کرده و برتعهد عراق در شکست داعش تاکید کردند. نیروهای عراقی نیز اظهارات مشابهی داشتند، این مردان جوان در حال مبارزه برای دفاع از خانواده‌ها و کشورشان هستند و مستحق حمایت ما می‌باشند. نیوزیلند نمی‌تواند و نباید عراقی‌ها را در این جنگ تنها بگذارد اما ما همکاری ارزشمندی داریم.

انتهای پیام

کد N983182

وبگردی