آفتاب

مشکلات سلامت روان، زمینه‌ای برای گرایش به مصرف مواد مخدر

مشکلات سلامت روان، زمینه‌ای برای گرایش به مصرف مواد مخدر

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان تاکستان گفت: مشکلات سلامت روان، زمینه‌ای برای گرایش کودکان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر هستند.

«کبری نیکنامی»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی قزوین، با اشاره به این‌که مشکلات سلامت روان در حدود 75 درصد کودکان و نوجوانان، شناسایی نمی‌شود و خدمات سلامت روان را دریافت نمی‌کنند، اظهار کرد: والدین نیز به‌علت فقدان آگاهی یا نگرانی درباره انگ زدن اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان، ممکن است در برابر توصیه به دریافت کمک تخصصی، مقاومت نشان داده یا از آن طفره روند.

وی خاطرنشان کرد: برخی مشکلات سلامت روان نظیر، اضطراب، وسواس، اختلال پانیک، افسرگی، اختلال دوقطبی، استرس پس از سانحه، هراس اجتماعی، بیش فعالی و خودکشی از یک سو و برخی ویژگی‌های شخصیتی مانند، هیجان خواهی از سوی دیگر، کودکان و نوجوانان را در معرض مصرف موادمخدر قرار می‌دهد.

علل مصرف مواد در کودکان و نوجوانان

نیکنامی، علل مصرف مواد در کودکان و نوجوانان را کنجکاوی، خود درمانی مشکلات سلامت روان، احساس بزرگ شدن یا فشار گروه همسالان دانست.

این کارشناس سلامت روان با بیان این‌که نوجوانانی که در معرض خطر مشکلات جدّی مصرف الکل و مواد هستند، دارای سابقه خانوادگی مصرف موادمخدر بوده تصریح کرد: آنان عزّت نفس پائینی داشته و کسانی هستند که احساس جدا افتادگی از خانواده دارند.

نشانه‌ی عمومی مصرف مواد مخدر

وی از نشانه‌های عمومی مصرف مواد مخدر در همه‌ی گروه‌های سنی زنان و مردان، اُفت تحصیلی، غیبت پنهانی از مدرسه یا غیبت به خاطر بیماری، تغییرات خُلقی تحریک‌پذیری و گریه کردن، کنار گذاشتن فعالیت‌ها و تفریحات معمول دانست.

نیکنامی تغیییر در ظاهر، بهداشت فردی ضعیف، گم شدن پول یا اشیاء قیمتی در خانه، رفتارهای مرموز و پنهانی، پرخاشگری، بی‌انگیزگی، فراموش کاری، تغییر در عادات خواب، افسردگی، اضطراب و کناره‌گیری از جمع و اعضای خانواده را از دیگر نشانه‌های عمومی مصرف موادمخدر توسط یک فرد برشمرد.

این کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان تاکستان خاطرنشان کرد: شناسایی و درمان به‌موقع مشکلات سلامت روان، به کودکان و نوجوانان درگیر کمک می‌کند تا با مشکلات خود کنار بیایند و از راهبردهای تاب‌آوری، هم‌چون مصرف مواد دوری کنند.

انتهای پیام

کد N983160

وبگردی